Didaktisk forstyrrelse ‒ erfaringer fra et samarbejde mellem forsker og praktikere
Emneord (Nøkkelord):
Didaktisk forstyrrelse, Kompetenceudvikling, Didaktiske praksiskompetenceudviklingSammendrag
Det i artiklen fremlagte projekt tager sit afsæt i en projektuge på Antvorskov Skole i 2016. Skolen har gennem en årrække arbejdet med lærernes kompetenceudvikling. I projektugen blev der arbejdet med åbne elevinddragende didaktiske rammedesign. Som aktionsforskning havde forskningsprojektet fokus på lærernes didaktiske praksiskompetenceudvikling med afsæt i forskerens didaktiske forstyrrelser og sparring under projektugen. Projektet identificerede tre elevstrategier og fandt, at lærernes opmærksomhed på og holdning til disse elevstrategier samt deres måder at spørge ind til elevernes arbejde på er centrale praksiskompetencer for lærerne, som har betydning for elevernes læring.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.