En ny vej at gå for udsatte unge i USA – en model for Danmark?
Emneord (Nøkkelord):
STEM, Pathway to Technology (P-tech), EngineeringSammendrag
Der er vedvarende problemer med en for stor ungdomsrestgruppe i Danmark. Erhvervsuddannelserne er i fortsat krise med for lille optag og for stort et frafald. Drenge med en etnisk minoritetsbaggrund falder i alt for stort omfang ud af det almindelige danske skole- og uddannelsessystem. Der er kommet forslag om en ny ungdomsuddannelse, som skal kunne løse nogle af problemerne. Samtidig er der stigende mangel på arbejdskraft inden for det tekniske, naturvidenskabelige, it- og håndværksmæssige område. Dette område omtales i USA ofte som STEM, dvs. Science, Technology, Engineering, Math. I denne artikel introduceres og diskuteres en succesrig ny ungdomsuddannelse, Pathway to Technology (P-tech), som gennem fælles didaktiske bestræbelser mellem forskellige uddannelsesinstitutioner, virksomheder og politiske tiltag retter sig specifikt mod de store marginaliserede og udsatte ungdomsrestgrupper i USA. I Danmark blev der i 2017 i tråd hermed taget fat på nye initiativer i skolen med ”engineering”.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.