En ny vej at gå for udsatte unge i USA – en model for Danmark?
Nøgleord:
STEM, Pathway to Technology (P-tech), EngineeringResumé
Der er vedvarende problemer med en for stor ungdomsrestgruppe i Danmark. Erhvervsuddannelserne er i fortsat krise med for lille optag og for stort et frafald. Drenge med en etnisk minoritetsbaggrund falder i alt for stort omfang ud af det almindelige danske skole- og uddannelsessystem. Der er kommet forslag om en ny ungdomsuddannelse, som skal kunne løse nogle af problemerne. Samtidig er der stigende mangel på arbejdskraft inden for det tekniske, naturvidenskabelige, it- og håndværksmæssige område. Dette område omtales i USA ofte som STEM, dvs. Science, Technology, Engineering, Math. I denne artikel introduceres og diskuteres en succesrig ny ungdomsuddannelse, Pathway to Technology (P-tech), som gennem fælles didaktiske bestræbelser mellem forskellige uddannelsesinstitutioner, virksomheder og politiske tiltag retter sig specifikt mod de store marginaliserede og udsatte ungdomsrestgrupper i USA. I Danmark blev der i 2017 i tråd hermed taget fat på nye initiativer i skolen med ”engineering”.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.