30 år med målsætning om et acceptabelt læringsniveau for alle – hvad er gået galt?

Forfattere

  • Bent B. Andresen

Resumé

I folkeskolen i Danmark er der nogle overordnede visioner om inkluderende læringsfællesskaber og et acceptabelt læringsniveau for alle. Blandt andet er disse visioner italesat i Salamanca Erklæringen og Handlingsprogrammet for Specialundervisning, som Danmark var medunderskriver for 30 år siden. En rund fødselsdag afføder ofte festtaler, men i dette tilfælde rejser den et kritisk spørgsmål om, hvorvidt visionerne i Salamanca-erklæringen er festtaleretorik. Har Salamanca-erklæringen spillet en større rolle i forbindelse med politiske udmeldinger end i forbindelse med den daglige indsats i folkeskolen? Artiklen indeholder resultater af en policy-analyse med henblik på at behandle dette spørgsmål. Resultaterne viser, at beslutningstagerne på folkeskoleområdet, siden Danmark tilsluttede sig Salamanca-erklæringen, har ført en slingrekurs mellem styrket almenundervisning og øget segregeret undervisning. Festtaleretorik, lovgivningsmæssige opstramninger, slækkelse af disse opstramninger og mere festtaleretorik. Efter 30 år er situationen langtfra som beskrevet i visionerne om inkluderende læringsfællesskaber og et acceptabelt læringsniveau for alle. Tværtimod virker det næsten som om, at disse visioner ikke har nogen praktisk betydning.

Downloads

Publiceret

2025-11-26

Citation/Eksport

B. Andresen, B. (2025). 30 år med målsætning om et acceptabelt læringsniveau for alle – hvad er gået galt?. Paideia , (29), 6–21. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/162087