30 år med målsætning om et acceptabelt læringsniveau for alle – hvad er gået galt?
Resumé
I folkeskolen i Danmark er der nogle overordnede visioner om inkluderende læringsfællesskaber og et acceptabelt læringsniveau for alle. Blandt andet er disse visioner italesat i Salamanca Erklæringen og Handlingsprogrammet for Specialundervisning, som Danmark var medunderskriver for 30 år siden. En rund fødselsdag afføder ofte festtaler, men i dette tilfælde rejser den et kritisk spørgsmål om, hvorvidt visionerne i Salamanca-erklæringen er festtaleretorik. Har Salamanca-erklæringen spillet en større rolle i forbindelse med politiske udmeldinger end i forbindelse med den daglige indsats i folkeskolen? Artiklen indeholder resultater af en policy-analyse med henblik på at behandle dette spørgsmål. Resultaterne viser, at beslutningstagerne på folkeskoleområdet, siden Danmark tilsluttede sig Salamanca-erklæringen, har ført en slingrekurs mellem styrket almenundervisning og øget segregeret undervisning. Festtaleretorik, lovgivningsmæssige opstramninger, slækkelse af disse opstramninger og mere festtaleretorik. Efter 30 år er situationen langtfra som beskrevet i visionerne om inkluderende læringsfællesskaber og et acceptabelt læringsniveau for alle. Tværtimod virker det næsten som om, at disse visioner ikke har nogen praktisk betydning.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.