Småbørnspædagogik – historiske refleksioner med fokus på læring

Forfattere

  • Stig Broström

Resumé

Artiklen stiller spørgsmålstegn ved den myte, at småbørnspædagogikkens historiske grundlag alene eller i hvert fald i overvejende grad betoner barnets frihed, leg og praktisk-musiske virksomhed. Men det er en sandhed med modifikationer. Således viser jeg i denne artikel, at både Pestalozzi, Fröbel og Montessori havde fokus på barnets læring. Endvidere at den kulturradikale pædagogik før og efter anden verdenskrig nok vægtede leg og frihed, men at dens fokus på barnets udvikling kan ses som datidens læringsbestræbelse. Det viser, at pædagogik med sigte på børns læring slet ikke er så nyt endda, hvorfor indførelse af læreplaner i 2004 ikke kan ses som et paradigmeskift. En sådan dokumentation kan bidrage til, at pædagogerne kan perspektivere deres pædagogik og se en vis kontinuitet i den pædagogiske udvikling.

Downloads

Publiceret

2022-07-05

Citation/Eksport

Broström, S. (2022). Småbørnspædagogik – historiske refleksioner med fokus på læring. Paideia, (22), 67–78. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/133152