Didaktisk forstyrrelse ‒ erfaringer fra et samarbejde mellem forsker og praktikere

Forfattere

  • Karin Tweddell Levinsen

Nøgleord:

Didaktisk forstyrrelse, Kompetenceudvikling, Didaktiske praksiskompetenceudvikling

Resumé

Det i artiklen fremlagte projekt tager sit afsæt i en projektuge på Antvorskov Skole i 2016. Skolen har gennem en årrække arbejdet med lærernes kompetenceudvikling. I projektugen blev der arbejdet med åbne elevinddragende didaktiske rammedesign. Som aktionsforskning havde forskningsprojektet fokus på lærernes didaktiske praksiskompetenceudvikling med afsæt i forskerens didaktiske forstyrrelser og sparring under projektugen. Projektet identificerede tre elevstrategier og fandt, at lærernes opmærksomhed på og holdning til disse elevstrategier samt deres måder at spørge ind til elevernes arbejde på er centrale praksiskompetencer for lærerne, som har betydning for elevernes læring.

Downloads

Publiceret

2017-05-01

Citation/Eksport

Tweddell Levinsen, K. (2017). Didaktisk forstyrrelse ‒ erfaringer fra et samarbejde mellem forsker og praktikere. Paideia, (13), 17–26. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/127906