Hvad skal lærere og pædagoger vide om livet uden for skolen?

Forfattere

  • Morten Ejrnæs

Nøgleord:

Viden om sociale problemer, Viden om fattigdom, Viden om ulighed og mobilitet, Social eksklusion, Stigmatisering

Resumé

Artiklen handler om, hvordan man kan udvælge og formidle samfundsvidenskabelig viden og undersøgelsesresultater til lærere og pædagoger i skolen, så de kan anvende både teorier og relevante undersøgelsesresultater i deres praktiske arbejde. Jeg fokuserer på behovet for viden om sociale problemer og fattigdom samt ulighed og mobilitet, både fordi disse temaer netop nu er særligt relevante for folkeskolen, og fordi der eksisterer fordomme og myter om disse fænomener, som kan føre til både stigmatisering og social eksklusion af grupper af elever. Der må derfor ske en omhyggelig udvælgelse af både teorier og undersøgelsesresultater og ikke mindst en formidling af disse, der viser, at de er praksisrelevante. Jeg viser i artiklen, dels hvordan teorier og samfundsvidenskabelige undersøgelsesresultater ofte har været misvisende og vildledende for praktikere, dels hvordan praksisrelevant teori og forskningsbaseret viden om disse fire fænomener kan tilvejebringes og ikke mindst opgøres således, at oplysningerne er relevante, forståelige og anvendelige for praktikere.

Downloads

Publiceret

2017-11-01

Citation/Eksport

Ejrnæs, M. (2017). Hvad skal lærere og pædagoger vide om livet uden for skolen?. Paideia, (14), 38–50. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/127595