En ny vej at gå for udsatte unge i USA – en model for Danmark?

Forfattere

  • Karen Bjerg Petersen
  • Frans Ørsted Andersen

Nøgleord:

STEM, Pathway to Technology (P-tech), Engineering

Resumé

Der er vedvarende problemer med en for stor ungdomsrestgruppe i Danmark. Erhvervsuddannelserne er i fortsat krise med for lille optag og for stort et frafald. Drenge med en etnisk minoritetsbaggrund falder i alt for stort omfang ud af det almindelige danske skole- og uddannelsessystem. Der er kommet forslag om en ny ungdomsuddannelse, som skal kunne løse nogle af problemerne. Samtidig er der stigende mangel på arbejdskraft inden for det tekniske, naturvidenskabelige, it- og håndværksmæssige område. Dette område omtales i USA ofte som STEM, dvs. Science, Technology, Engineering, Math. I denne artikel introduceres og diskuteres en succesrig ny ungdomsuddannelse, Pathway to Technology (P-tech), som gennem fælles didaktiske bestræbelser mellem forskellige uddannelsesinstitutioner, virksomheder og politiske tiltag retter sig specifikt mod de store marginaliserede og udsatte ungdomsrestgrupper i USA. I Danmark blev der i 2017 i tråd hermed taget fat på nye initiativer i skolen med ”engineering”.

Downloads

Publiceret

2018-05-01

Citation/Eksport

Bjerg Petersen, K., & Ørsted Andersen, F. (2018). En ny vej at gå for udsatte unge i USA – en model for Danmark?. Paideia, (15), 45–57. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/127587