Hvordan udvikles lærerens fagpersonlige identitet i samfundsfag?

Forfattere

  • Neromie Fernando

Nøgleord:

Fagdidaktik i samfundsfag

Resumé

I denne artikel vil jeg på baggrund af mit udviklingsprojekt om udviklingen af lærerens udtryk og nærvær i klasserummet, sætte fokus på lærerstuderendes udvikling af den professionelle identitet og autoritet i den pædagogiske praksis. Udviklingsprojektet er gennemført i et kollegialt samarbejde og i samarbejde med de lærerstuderende i samfundsfag og matematik ved VIA University College, Læreruddannelsen i Nørre Nissum & Holstebro. På baggrund af udviklingsprojektet belyses, hvordan lærerstuderende kan udvikle den fagpersonlige identitet i samfundsfag i tilknytning til læreruddannelsesreformen for 2023. De lærerstuderende i samfundsfag har i forlængelse af deres praktikperiode, udviklet et begrebssæt bestående af tre begrebspar, som handler om lærerens udtryk, lærerens nærvær og stemninger i klasserummet. Begrebssættet indeholder et handlingsorienteret begrebsgrundlag, sådan så de lærerstuderende i forbindelse med deres praktikperiode har udviklet et sprog for hvordan de med udgangspunkt i de tre begrebspar kan udvikle deres fagpersonlige identitet i samfundsfag, i forlængelse af det fagpersonlige progressions spor i læreruddannelsen. Der eksisterer begrænset litteratur om hvordan den fagpersonlige identitet udvikles blandt lærerstuderende i samfundsfag i Danmark eller andre europæiske lande. Derfor præsenterede jeg udviklingsprojektet til den internationale konference for samfundsfagsdidaktik, NOKSA 2024, hvor vi bl.a. diskuterede dette, som både en almen- og fagdidaktisk problemstilling.

 

Downloads

Publiceret

19.05.2025

Citation/Eksport

Fernando, N. (2025). Hvordan udvikles lærerens fagpersonlige identitet i samfundsfag?. POLIS – Tidsskrift for Samfundsfagsdidaktik, 5(9). Hentet fra https://tidsskrift.dk/POLIS/article/view/152708