Hildegunn Juulsgaard Johannesen Kontroversielle aspekter i samfundsfag med inspiration fra historiefaget
Resumé
Abstract
I artiklen argumenteres der for, at opfattelsen af, at kontroversielle emner i undervisningen kan indgå som direkte redskab til elevernes kritiske tænkning og demokratiske dannelse, er mangelfuld. Det kontroversielle kan således være forskelligt afhængig af situation og kontekst og dermed også antage forskellige former. Jeg peger i artiklen på det frugtbare i at anskue det kontroversielle som de aspekter af undervisningens indhold, der opfattes som kontroversielle, og som bliver til i det sociale samspil i klasserummet.
Artiklen indledes med en diskussion omkring to hovedstrømninger i det, der kaldes kriteriedebatten; det epistemiske- og det politisk autentiske kriterium. Overordnet peger begge retninger på, at man a priori anlægger et normativt syn på, hvordan et kontroversielt emne bør indgå i undervisningen. Dette udgangspunkt har rejst en kritik i forskningsverdenen. En kritik, som behandles efterfølgende i artiklen. Jeg diskuterer herunder hvilke problematikker, der er forbundet med at knytte ordet til et særligt didaktisk ideal om, hvad kontroversielle emner bør og skal kunne i undervisningssammenhænge. Afslutningsvis argumenterer jeg for og giver et bud på, hvordan og hvorfor kontroversielle aspekter kan betragtes i samfundsfagsundervisningen. Artiklens hovedargument er, at kontroversielle aspekter indgår som et vigtigt led i elevernes meningstilskrivninger i fagene. Dette på baggrund af fund fra min ph.d.-afhandling om kontroversielle aspekter i historieundervisningen 7.9. klasse. Et grundlæggende fagligt spørgsmål i undervisningen bør være, hvorfor, hvornår og af hvem en begivenhed, person, handling eller et fænomen bliver eller blev betragtet som kontroversielt?
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2023 CC-by licens. Fra 2023 Copyright Forfatterne.