Lene Nibuhr Andersen Den deliberative samtale i samfundsfag
Resumé
Abstract
Denne artikel er skrevet på baggrund af min masterafhandling fra masteruddannelsen i gymnasiedidaktik på SDU i august 2022. I artiklen undersøges den deliberative samtales rolle i samfundsfag, samt hvordan eleverne oplever samtalernes deliberative formål. Artiklen vil kort begrunde, hvorfor der er brug for den deliberative samtale i samfundsfag på alle niveauer og uddannelser. Herefter præsenteres en teoretiske diskussion af de deliberationskriterier, der er arbejdet ud fra. De data, som undersøgelsens konklusioner bygger på, er indsamlet på Nyborg Gymnasium i skoleåret 2021-2022, og består af observationer af samtaler blandt to 3g- klasser med samfundsfag på A-niveau, et spørgeskema til alle skolens samfundsfagsklasser og interview med tre 3g-elever, der er blevet observeret, og som har samfundsfag på A-niveau.
På baggrund af analysen af de indsamlede data kan elevernes erfaringer med deliberative samtaler opdeles i tre hoveddiskurser: en kumulativ konsensusdiskurs, en disputativ og ikke-argumenterende diskurs og en sagsdeliberativ diskurs. Især i sidstnævnte diskurs er de deliberative kriterier opfyldt, mens der i de øvrige diskurser er problemer med at inddrage faglige argumenter og med at udfordre hinandens argumentation. Sidst i artiklen gives et bud på, hvordan man kan ritualisere og øve den deliberative samtale i samfundsfag.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2023 CC-by licens. Fra 2023 Copyright Forfatterne.