Maritime aspekter af middelalderens landbebyggelse

Authors

  • Jan Bill

Abstract

Med etableringen af et marinarkæologisk forskningscenter ved Nationalmuseet i september 1993 blev der lagt op til en stærk forøget forskningsindsats på et område, der allerede gennem flere årtier har suppleret vores viden om fortidens samfund betydeligt først og fremmest på det skibshistoriske område. Centrets målsætning rummer imidlertid, ud over fortsættelsen af dette arbejde, også en anden facet: At sætte skibet og de øvrige maritime fænomener ind i deres samfundsmæssige sammenhæng. Ønsket er ikke nyt; det kom til udtryk allerede i 1978 i Crumlin-Pedersens »Søvejen til Roskilde«, og det er sidenhen blevet fulgt op, blandt andet ved seminaret »Aspects of Maritime Scandinavia AD 200-1200« i Roskilde 1989 og i form af prqjektet »Atlas over Fyns kyst AD 0-1500«, der nu nærmer sig sin afslutning. Det nye i situationen er derimod, at tanken nu kan forsøges realiseret på grundlag af bevillinger, som er uafhængige af museernes og institutternes øvrige arbejdsopgaver, hvilket blandt andet betyder, at der kan foretages forskningsgravninger og ansættes forskningsstipendiater i langt højere grad end tidligere. Ved centret er der således igangsat tre projekter, der hver især berører temaet for denne artikel. Anne Nørgård Jørgensen arbejder med Danmarks sømilitære organisation i tiden frem til 1304, Jens Ulriksen med et regionalstudie om havne og ladepladser i jernalder, vikingetid og tidlig middelalder, og selv arbejder jeg med prqjektet »Skib og havn i Danmark 1000-1500«, der er et forsøg på at afdække og analysere periodens fragtsøfart
som et led i samfundets økonomiske og sociale organisation. Alle tre projekter ventes afsluttet indenfor perioden 1996-1998.

Downloads

Published

1994-09-09

How to Cite

Bill, J. (1994). Maritime aspekter af middelalderens landbebyggelse. Hikuin, 21(21), 163–174. Retrieved from https://tidsskrift.dk/Hikuin/article/view/149110