Tysker, fremmedarbejder eller østjysk mester?

Nyt syn på fire krucifikser fra senmiddelalderen

Authors

  • Britta Andersen

Abstract

German, foreign worker or local master.
Four late medieval crucifixes in a different light
By Britta Anzdersen

Danish research in late medieval wooden sculpture has almost only dealt with high quality works of art, while less beautiful and well preserved pieces have been neglected. Over the years the prevalent attitude to the late medieval sculpture has been that high quality is due to import while low quality is supposed to have been produced in local workshops. This tradition is the theme of discussion in the present article, and the conclusion is that it is the amount of identical sculptures in a certain area and the fact that nothing quite like it can be found anywhereelse that decides where it has been produced. In other words it is not just the quality of the wooden sculpture that speaks for import versus local production. Furthermore the article argues for a different dating of four crucifixes from the east part of Jutland.

References

Barner, Konrad: Familien Rosenkranz’s Historie 1. 1874.
Beckett, Francis: Altertavler i Danmark, fra den senere Middelalder. 1895.
–: Renæssancens og Kunstens Historie i Danmark. 1897.
–: Danmarks Kunst 1-2. 1926.
Bonsdorff, Jan von: Kunstproduktion und Kunstverbreitung im Ostseeraum des Spätmittelalters. Helsinki 1993
Danmarks Kirker Præstø Amt, bd. 6:2, udg. af Nationalmuseet 1933-35.
Danmarks Kirker Sorø Amt, bd. 5:2, udg. af Nationalmuseet 1938.
Danmarks Kirker Maribo Amt, bd. 8:2, udg. af Nationalmuseet 1951.
Danmarks Kirker Københavns Amt, bd. 3:4, udg. af Nationalmuseet 1951-53.
Danmarks Kirker Århus Amt, bd. 7, udg. af Nationalmuseet. 1990-91.
Dronning Christines Hofholdningsregnskaber. Udg. af William Christensen. 1904.
Hasse, Max: Lübecker Maler und Bildschnitzer um 1500, II. Niederdeutsche Beiträge zur Kunstgeschichte IV. Berlin 1965.
Huth, Hans: Künstler und Werkstatt der Spätgotik. (Augsburg 1923) 2. oplag Darmstadt 1967.
Høyen, Niels Lauritz: Niels Lauritz Høyens Skrifter 1-3. Udg. af J. L. Ussing 1871-76.
Kulturhistorisk Leksikon for Nordisk Middelalder. (1956-78) 2. oplag 1980-82.
Moltke, Erik: Bernt Notkes altertavle i Århus Domkirke og Tallinntavlen 1-2. 1970.
Nyborg, Ebbe: Kirkernes indretning og skatte. Vejle amts årbog 1999. 1999.
Nyborg, Erik & Verner Thomsen: Dänische Holzskulptur vor 1300 – ein Forschungsprojekt. Figur und Raum. Mittelalterliche Holzbildwerke im historischen und kunstgrographischen Kontext s. 35-53. Berlin 1994.
Rasmussen, Jørgen Nybo: Claus Bergs kongelige altertavle og franciskanerne. 1996.
Resen, Peder Hansen: Atlas Danicus. Århus Stift. Tekst og oversættelse v. Helge Søgaard.
Skov, Erik: Altertavlen i Søndre Sogns Kirke. 1986.
Svensson, Poul: Løjttavlen – et sønderjysk alterskab. 1983.
Thorlacius-Ussing, Viggo: Claus Bergs altertavle i Sct. Knud i Odense. 1967.
Wenningsted-Torgard, Susanne: Kruzifixe des 14. Jahrhunderts auf Lolland-Falster und in Nordjütland. Figur und Raum. Mittelalterliche Holzbildwerke im historischen und kunstgeographischen Kontext s. 70-81. Berlin 1994.
Wentzel, Hans: Lübecker Plastik bis zur Mitte des 14. Jahrhunderts. Berlin 1938.

Downloads

Published

1999-01-21

How to Cite

Andersen, B. (1999). Tysker, fremmedarbejder eller østjysk mester? Nyt syn på fire krucifikser fra senmiddelalderen. Hikuin, 26(26), 29. Retrieved from https://tidsskrift.dk/Hikuin/article/view/112121