Forandring af undervisningspraksis - hvordan bruger lærere IT i nærundervisningen?
DOI:
https://doi.org/10.7146/unev.v1i1.5000Resumé
Første gang publiceret i UNEV nr. 1: Undervisningsformer på nettet, november 2003, red. Simon Heilesen og Helle Bækkelund Jensen. ISSN 1603-5518.
Denne artikel søger at klarlægge, hvordan og ikke mindst hvorfor universitetsundervisere anvender IKT, og hvilke forandringer af deres pædagogiske praksis, de oplever. Bagved ligger en antagelse om, at undervisernes måde at anvende bestemte former for teknologi på samtidig siger noget om, hvordan de opfatter undervisningen og deres rolle i denne. Samtidig er det interessant at undersøge den aktuelle praksis, sådan som den beskrives og genfortælles af praktikerne (underviserne), for at lære noget om, hvordan teknologien er kommet ind i undervisningen og hvordan undervisning begribes – for i sidste ende at kunne sige noget om, hvordan man kan tilrettelægge IKT-pædagogisk kompetenceudvikling for universitetsundervisere. Artiklen handler om universiteternes dagstudier, hvor der er tale om netstøttet undervisning i den form, at web-steder bliver specielt oprettet og anvendt til undervisningen på universitetets on-campus uddannelser som en udbygning eller supplement til forelæsninger og kursusundervisning.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Her kan du finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
• Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
• Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
• Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.