Er kollaborativ læring noget der findes - eller bare noget vi taler om?
DOI:
https://doi.org/10.7146/unev.v1i1.4996Resumé
Første gang publiceret i UNEV nr. 1: Undervisningsformer på nettet, november 2003, red. Simon Heilesen og Helle Bækkelund Jensen. ISSN 1603-5518.
Hvad foregår der, når studerende arbejder i grupper? I almindelighed ved vi det ikke og kan kun bedømme resultatet i form af oplæg, opgaver, rapporter og procesbeskrivelser. Når gruppearbejdet foregår computermedieret - f.eks. som CSCL (Computer Supported Collaborative Learning) - har man dog på grund af den skriftlige kommunikations permanens en enestående chance for at iagttage hvad der er foregået, og vurdere både samarbejdet og den læring, der kan spores. I artiklen undersøges samarbejde, refleksion og læring i en gruppekonference i konferencesystemet FirstClass (FC) ud fra både en teoretisk og en empirisk nysgerrighed: Hvad er den læringsteoretiske baggrund for at hævde værdien af gruppearbejde, og kan man påvise et refleksivt læringspotentiale i computermedieret gruppearbejde empirisk?
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Her kan du finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
• Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
• Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
• Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.