E-læringsparadigmer og disses implikationer for valg og brug af e-læringsplatforme

  • Henrik Johannsen Duus CBS

Resumé

Første gang publiceret i UNEV nr. 2: E-læringsplatforme - muligheder og potentialer, januar - marts 2004, red. Tom Nyvand og Michael Pedersen. ISSN 1603-5518.

Mange af de hidtidige forsøg på at bringe orden i kaos gennem inddelinger og analyser er ikke tilfredsstillende. Hvis der ikke er tale om praksisfjern teori er der på det empiriske felt ofte tale om opremsninger af pædagogiske læringsstile (en unuanceret pædagogisk optik), teknologiske beskrivelser af forskellige læringssystemer (en unuanceret teknologisk optik) eller såkaldte branche- og markedsanalyser (en unuanceret konsulentoptik, som ved nøjere eftersyn (som regel) viser sig at være dårligt funderet i økonomisk teori og i marketing teori). Forskning og analyser burde ydermere gå i ”dybden” med praktiske betragtninger af arbejdet på forfronten. Jeg har valgt en anden måde at inddele e-læringsområdet, hvorefter e-læring bliver set som noget, der foregår på mange markeder (afhængigt af kunde/bruger behov), i to brancher (afhængigt af udbudsgrundlaget) og følgende fire paradigmer (afhængigt af verdensbilledet hos udbyderen).

Publiceret
2004-03-10
Citation/Eksport
Duus, H. (2004). E-læringsparadigmer og disses implikationer for valg og brug af e-læringsplatforme. Tidsskrift for Universiteternes Efter- Og Videreuddannelse (UNEV), 2(2). https://doi.org/10.7146/unev.v2i2.4984