Videokonference i forskningsnettet - muligheder, erfaringer og teknologi

Forfattere

  • Dan Mønster UNI-C

DOI:

https://doi.org/10.7146/unev.v2i3.4975

Resumé

Første gang publiceret i UNEV nr. 3: Internet Video: Teknik og pædagogik mødes på nettet, april - juni 2004, red. Jens Dørup. ISSN 1603-5518.

Videokonference anvendes i stigende grad af de danske universiteter, både til samarbejde universiteterne imellem og til samarbejde med udenlandske partnere. Teknologien og netværket leverer en kvalitet og stabilitet, der gør videokonference til et brugbart alternativ og supplement til fysiske møder eller tilstedeværelsesundervisning. Forskningsnettet stiller den nødvendige infrastruktur til rådighed, som gør det lettere at anvende teknologien, og som giver mulighed for at koble to eller flere lokaliteter sammen i ét virtuelt møde. I denne artikel vil jeg, udover at beskrive teknologien, også komme med eksempler på, hvordan videokonference i de seneste år er blevet anvendt af de danske universiteter, og der vil blive givet konkrete anvisninger på, hvorledes man benytter Forskningsnettets videokonferencetjeneste. Endelig er der sidst i artiklen en ordliste og nogle referencer til yderligere læsning om emnet.

Downloads

Publiceret

2004-03-10

Citation/Eksport

Mønster, D. (2004). Videokonference i forskningsnettet - muligheder, erfaringer og teknologi. Tidsskrift for Universiteternes Efter- Og Videreuddannelse (UNEV), 2(3). https://doi.org/10.7146/unev.v2i3.4975