"Det gode budskab" - om udbredelse af e-læring til Aarhus Universitet vha. frivillighedens og brugervenlighedens vej

Forfattere

  • Mikkel Godsk Aarhus Universitet
  • Dorte Sidelmann Jørgensen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/unev.v2i4.4970

Resumé

Første gang publiceret i UNEV nr. 4: Undervisere og e-læring - problemer og perspektiver, september - december 2004, red. Poul Gøtke og Annette Lorentsen. ISSN 1603-5518.

At udbrede e-læring til en stor, universitær uddannelsesorganisation, som allerede har en velfungerende undervisningspraksis, kan være en yderst vanskelig opgave med mange organisa-toriske problemstillinger. Modviljen mod forandring, herunder forventningen om den eventuelle ekstra arbejdsindsats og tidsforbrug, kan få mange undervisere til at stejle. På Aarhus Universitet har vi i valget af e-læringsplatform og udbredelsesstrategi haft disse organisatoriske faktorer i baghovedet og forsøgt at minimere deres negative effekt. Ved hjælp af et brugervenligt system med en lav indgangstærskel, brugercentreret support samt ”det gode budskab” mellem kolleger, har vi i E-læringsenheden oplevet en høj grad af frivillig anvendelse af platformen. På den måde har vi været i stand til at udbrede e-læringsplatformen Dokeos til ca. 20 % af universitetets potentielle brugere uden nævneværdig ”tvang”. Artiklen videregiver vores erfaringer og identificerer, hvilke faktorer der har betydning for at udbrede e-læring uden formaliserede anvendelseskrav.

Downloads

Publiceret

2004-06-10

Citation/Eksport

Godsk, M., & Jørgensen, D. S. (2004). "Det gode budskab" - om udbredelse af e-læring til Aarhus Universitet vha. frivillighedens og brugervenlighedens vej. Tidsskrift for Universiteternes Efter- Og Videreuddannelse (UNEV), 2(4). https://doi.org/10.7146/unev.v2i4.4970