E-learning og lærerkompetencer
DOI:
https://doi.org/10.7146/unev.v2i4.4968Resumé
Første gang publiceret i UNEV nr. 4: Undervisere og e-læring - problemer og perspektiver, september - december 2004, red. Poul Gøtke og Annette Lorentsen. ISSN 1603-5518.
På flere uddannelsesinstitutioner udformes der i disse år strategier og politikker for e-learning og underviserne må således forholde sig til de muligheder som informations- og kommunikationsteknologien stiller til rådighed for deres undervisning. E-learning indebærer både teknologisk og pædagogisk omstilling: Underviserne må overveje og tilegne sig nye undervisningsformer, der måske baserer sig på nye læringsparadigmer end de kendte. De skal også tilegne sig nye teknologiske værktøjer og metoder. Ikke alle undervisere oplever det som en spændende udfordring. Der er derfor behov for at genoverveje hvordan kompetenceudviklingen for universitetsunderviserne skal organiseres i forhold til e-learning og læring generelt. I denne artikel vil jeg forsøge at belyse de barrierer kompetenceudvikling må overkomme på baggrund af de erfaringer vi har gjort os på CBS Learning Lab med kompetenceudviklingsinitiativer rettet mod e-learning, samt en nylig undersøgelse af CBS studerendes, underviseres og de studieadministrativt ansattes forhold til e-learning.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Her kan du finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
• Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
• Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
• Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.