E-learning og lærerkompetencer

  • Birgitte Heiberg Copenhagen Business School

Resumé

Første gang publiceret i UNEV nr. 4: Undervisere og e-læring - problemer og perspektiver, september - december 2004, red. Poul Gøtke og Annette Lorentsen. ISSN 1603-5518.

På flere uddannelsesinstitutioner udformes der i disse år strategier og politikker for e-learning og underviserne må således forholde sig til de muligheder som informations- og kommunikationsteknologien stiller til rådighed for deres undervisning. E-learning indebærer både teknologisk og pædagogisk omstilling: Underviserne må overveje og tilegne sig nye undervisningsformer, der måske baserer sig på nye læringsparadigmer end de kendte. De skal også tilegne sig nye teknologiske værktøjer og metoder. Ikke alle undervisere oplever det som en spændende udfordring. Der er derfor behov for at genoverveje hvordan kompetenceudviklingen for universitetsunderviserne skal organiseres i forhold til e-learning og læring generelt. I denne artikel vil jeg forsøge at belyse de barrierer kompetenceudvikling må overkomme på baggrund af de erfaringer vi har gjort os på CBS Learning Lab med kompetenceudviklingsinitiativer rettet mod e-learning, samt en nylig undersøgelse af CBS studerendes, underviseres og de studieadministrativt ansattes forhold til e-learning.

Publiceret
2004-06-10
Citation/Eksport
Heiberg, B. (2004). E-learning og lærerkompetencer. Tidsskrift for Universiteternes Efter- Og Videreuddannelse (UNEV), 2(4). https://doi.org/10.7146/unev.v2i4.4968