IKT, ABL og Jesus Kristus...

Forfattere

  • Gina Bay Syddansk Universitetsbibliotek
  • Jens Dam Syddansk Universitetsbibliotek
  • Povl Götke Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/unev.v2i4.4966

Resumé

Første gang publiceret i UNEV nr. 4: Undervisere og e-læring - problemer og perspektiver, september - december 2004, red. Poul Gøtke og Annette Lorentsen. ISSN 1603-5518.

Foråretssemesteret 2004 gennemførte vi et undervisningsforløb, som var et pædagogisk og didaktisk pilotprojekt. Formålet var at formidle en bestemt viden ved at arbejde med nogle kommunikations- og informationskompetencer, og omvendt at erhverve sig nogle kompetencer i forlængelse af videnstilegnelsen. Forløbet baserede sig på ABL (Ability Based Learning) og hvilede på Blackboard som fælles platform og læringsrum. Gevinsterne var mange, men to skal særligt fremhæves her: Forløbet gav anledning til en langt bedre udnyttelse af det enorme potentiale, der ligger gemt i et universitetsbibliotek og dets personale, og forløbet muliggjorde også en anvendelse af de studerende som en regulær forskningsressource, hvilket stiller universitetslærerens paradis i udsigt: den forløsende integration af forskning og undervisning.

Downloads

Publiceret

2004-06-10

Citation/Eksport

Bay, G., Dam, J., & Götke, P. (2004). IKT, ABL og Jesus Kristus. Tidsskrift for Universiteternes Efter- Og Videreuddannelse (UNEV), 2(4). https://doi.org/10.7146/unev.v2i4.4966