Den kompetente netunderviser - underviserkompetencer i det virtuelle læringsmiljø
DOI:
https://doi.org/10.7146/unev.v2i4.4965Resumé
Første gang publiceret i UNEV nr. 4: Undervisere og e-læring - problemer og perspektiver, september - december 2004, red. Poul Gøtke og Annette Lorentsen. ISSN 1603-5518.
Artiklen beskæftiger sig med spørgsmålet om, hvilke kompetencer der er brug for hos underviseren, når kommunikationen med de lærende helt eller delvist foregår skriftligt og asynkront via elektroniske konferencer. I artiklen præsenteres nogle resultater fra en mindre undersøgelse foretaget blandt studerende og undervisere på en masteruddannelse. Undersøgelsen peger på, at hovedopgaven for underviseren består i at tilrettelægge sin praksis således, at der i videst muligt omfang kompenseres for det tab af personlige relationer, der karakteriserer virtuelle læringsrum. Der gives eksempler på, hvordan to erfarne undervisere konkret griber denne opgave an.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Her kan du finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
• Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
• Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
• Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.