Farvel til den ”privatpraktiserende” lærer?
DOI:
https://doi.org/10.7146/unev.v3i5.4957Resumé
Første gang publiceret i UNEV nr. 5: Videndeling og samarbejde på nettet, februar - maj 2005, red. Simon Heilesen. ISSN 1603-5518.
Artiklens forfattere fremlægger nogle bud på, hvorledes undervisere vil kunne engagere sig i gensidigt understøttende samarbejde, når de benytter samarbejds- og e-læringssystemer. Det forudsætter, at vi er parate til at revidere den traditionelle position, hvor vi som lærere alene og isoleret står for tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningsforløb. Som undervisere og forskere må vi vise vilje til at blive i stand til at beherske teknologien og forsøge at udvikle de kompetencer, der er nyttige i forbindelse med samarbejde og facilitering af de studerendes læringsprocesser. Som underviser i virtuelle læringsomgivelser er man til enhver tid meget synlig for de studerende, og pointen er, at vi har bedre muligheder for at udfylde den nye rolle, hvis vi er i stand til at skabe klarhed og overblik hvad angår didaktik, design og interaktionsmønstre. Vil vi kunne forvente samarbejde, interaktion og idéudveksling blandt vore studerende hvis vi selv forholder os individualistiske og ikke tør begive os ud i det forpligtende lærersamarbejde? Med udgangspunktet i begrebet praksisfællesskaber giver vi eksempler på nogle af de muligheder og problemer, der er forbundet med undervisningstilrettelæggelse og kollegialt samarbejde i netbaserede undervisningsmiljøer.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Her kan du finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
• Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
• Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
• Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.