Forskningsbiblioteket i nye læreprocesser
DOI:
https://doi.org/10.7146/unev.v3i6.4948Resumé
Første gang publiceret i UNEV nr. 6: Organisering af e-læring, oktober - december 2005, red. Jørgen Gomme, Birgitte heiberg, Jens Dørup og Ambrosia Hansen. ISSN 1603-5518.
Det er en kendt sag, at pædagogik og samfundets form har fulgtes ad op gennem tiden. Gående fra løsningsbaseret læring over opgavebaseret til problembaseret læring - og som den sidste tendens - det man kan kalde behovsbaseret læring (Qvortrup 1998, 01 og 04). For at kvalificere den forskningsbaserede undervisning i forhold til samfundets form, har forskningsbiblioteket også ændret karakter. Før oplysningstiden var klostre med biblioteker det sted, hvor munkene sad og skrev af. Bibliotekets ideal var at kopiere bøger med henblik på spredning af viden om Guds skaberværk - til de indviede. Senere kom universiteter med tilhørende biblioteker.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Her kan du finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
• Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
• Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
• Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.