Undervisning - forventninger og fortolkning

Forfattere

  • Helle Mathiasen Aarhus Universitet
  • Tina Bering Keding Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/unev.v4i8.4926

Resumé

Første gang publiceret i UNEV nr. 8: Tilrettelæggelse af efter- og videreuddannelse på universitetet, nov. 2006, red. Sanne Almeborg og Tom Nyvang.
ISSN 1603-5518.

Artiklen sætter fokus på temaerne forventning og evaluering i relation til undervisning. Ud fra en systemteoretisk tilgang beskrives, hvordan den samme undervisning iagttages og evalueres vidt forskelligt alt afhængigt af deltagernes forventninger til og forestillinger om undervisning. Det betyder at udsagn som god/dårlig undervisning ikke siger noget om den aktuelle interaktion, men om hvorvidt interaktionen indfrier eller skuffer den specifikke deltages forventning. Dette har to implikationer. For det første at kommunikation om deltagernes, såvel studerende som undervisere, forventninger til deltagelse i undervisning er et vigtigt aspekt af undervisningen. Der må med andre ord kommunikeres om undervisningskommunikationen. For det andet at evalueringer, som skal danne grundlag for kvalitetsudvikling af uddannelse og undervisning, må iagttage samtlige deltageres bidrag til den konkrete undervisning, samt gennem konditionering angive, hvilken forventningshorisont, der ønskes som referencepunkt for evalueringen.

Downloads

Publiceret

2006-06-07

Citation/Eksport

Mathiasen, H., & Keding, T. B. (2006). Undervisning - forventninger og fortolkning. Tidsskrift for Universiteternes Efter- Og Videreuddannelse (UNEV), 4(8). https://doi.org/10.7146/unev.v4i8.4926