Netstøtte til undervisning i naturvidenskab
DOI:
https://doi.org/10.7146/unev.v4i9.4920Resumé
Første gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netstøttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.ISSN 1603-5518.
Artiklen handler om de muligheder, der ligger i anvendelsen af nogle forskelligartede EDB-baserede hjælpemidler i kursusundervisning inden for naturvidenskab. Disse værktøjer er især karakteriserede derved, at de giver en respons (regner noget ud, sammenligner, finder en oplysning, giver et svar) på den studerendes input På baggrund af erfaringer med en udviklet praksis i et indledende kemikursus ved RUC beskrives nogle anvendte IKT-ressourcer, som på forskellig måde indgår i dialogen mellem lærer og studerende og mellem de studerende indbyrdes og giver feedback til den studerendes læreprocesser. Der anvendes bl.a. "skræddersyede" interaktive programmer der beskæftiger sig med kemiske reaktioner og som kan simulere laboratoriearbejde. Via sit design giver et sådant program samme feedback på en beskrevet kemisk operation, som de studerende kender fra laboratoriet og kan derved på en måde udvide den dyre laboratorietid.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Her kan du finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
• Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
• Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
• Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.