Netstøtte til undervisning i naturvidenskab

Forfattere

  • Jens Josephsen Roskilde Universitetscenter

DOI:

https://doi.org/10.7146/unev.v4i9.4920

Resumé

Første gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netstøttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.
ISSN 1603-5518.

Artiklen handler om de muligheder, der ligger i anvendelsen af nogle forskelligartede EDB-baserede hjælpemidler i kursusundervisning inden for naturvidenskab. Disse værktøjer er især karakteriserede derved, at de giver en respons (regner noget ud, sammenligner, finder en oplysning, giver et svar) på den studerendes input På baggrund af erfaringer med en udviklet praksis i et indledende kemikursus ved RUC beskrives nogle anvendte IKT-ressourcer, som på forskellig måde indgår i dialogen mellem lærer og studerende og mellem de studerende indbyrdes og giver feedback til den studerendes læreprocesser. Der anvendes bl.a. "skræddersyede" interaktive programmer der beskæftiger sig med kemiske reaktioner og som kan simulere laboratoriearbejde. Via sit design giver et sådant program samme feedback på en beskrevet kemisk operation, som de studerende kender fra laboratoriet og kan derved på en måde udvide den dyre laboratorietid.

Downloads

Publiceret

2006-07-07

Citation/Eksport

Josephsen, J. (2006). Netstøtte til undervisning i naturvidenskab. Tidsskrift for Universiteternes Efter- Og Videreuddannelse (UNEV), 4(9). https://doi.org/10.7146/unev.v4i9.4920