Virtuelle portfolier som bedømmelses- og læringsredskab
DOI:
https://doi.org/10.7146/unev.v4i9.4915Resumé
Første gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netstøttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.ISSN 1603-5518.
Artiklen tager udgangspunkt i to cases i form af to undervisningsforløb på bacheloruddannelsens 5. semester på Danmarks Biblioteksskole, hvor portfolio-metoden blev benyttet. De studerende lavede portfolio-webs for at holde styr på refleksioner, delopgaver, ideer og erfaringer og løbende dele dem med underviserne og de andre studerende. Artiklens hovedbudskab er, at portfolio-metoden er den mest tilfredsstillende bedømmelsesform, forfatterne har været involverede i. Den har en høj grad af validitet, idet den måler de studerendes læring, og det er meget tilfredsstillende, at eksamensformen er en integreret del af læreprocessen. Arbejdet bliver spredt over semestret, og hele forløbet får karakter af en proces, hvor de studerendes refleksioner over faget og egen læring får en central placering. Portfolio-metoden understøtter derved, at læringsmål, undervisningsformer og bedømmelsesprocedurer arbejder mod samme mål og fremmer de studerendes dybdelæring.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Her kan du finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
• Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
• Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
• Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.