Evaluering for læring

Forfattere

  • Bent B. Andresen Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/unev.v4i9.4913

Resumé

Første gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netstøttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.
ISSN 1603-5518.

I fokus er løbende evalueringer af blended e-læring. Sammen med deres vejledere evaluerer deltagerne typisk deres arbejde med problemstillinger og med at nå mål og tilfredsstille forventninger. Spørgsmålet er, hvordan denne evalueringspraksis bedst kan tilrettelægges. Det er temaet i artiklen. Evalueringer foretages ofte på grundlag af eksamener og samtaler bordet rundt om et e-læringsforløbs samlede værdi. Sigtet er bagudrettet. Artiklen giver et bud på en praksis, som er fremadrettet og mere langsigtet. Især behandles evaluering for læring, som har til formål at skabe passende udfordringer for alle deltagere samt differentiere deres undervisning og vejledning – og dermed øge kvalitet af deres læring. Endvidere behandles spørgsmålet om, hvordan man løbende kan indsamle evalueringsdata og følge op på analyser heraf.

Downloads

Publiceret

2006-07-07

Citation/Eksport

Andresen, B. B. (2006). Evaluering for læring. Tidsskrift for Universiteternes Efter- Og Videreuddannelse (UNEV), 4(9). https://doi.org/10.7146/unev.v4i9.4913