Vedholdenhedens håb – håbets vedholden
Og lidt om håbets økologi
DOI:
https://doi.org/10.7146/site.v1i4.158009Keywords:
bæredygtighed, ideologi, verdens indifferens, præfigurativ pædagogik, håbAbstract
Bæredygtighed, ikke mindst med henblik på undervisning, tematiseres ofte i fuld bevidsthed om at håb skal der til. Alligevel er det så som så med hvad der faktisk forstås ved bæredygtighed og håb. Artiklen undersøger kort først termen bæredygtighed i forhold til begrebsbrug og -implication; det hævdes at bæredygtighed som dansk begreb især har svært ved at artikulere tidsdimension, der foreslås at inddrage de overvejelser som en oversættelse til vedvarenhed ville indebære. Der ses også på hvordan bæredygtighed forholder sig til ideologi (at naturen fylder alt) og til ’verdens indifferens’.
I anden del undersøges så begrebet håb. Først nogle overvejelser over håb vs. frygt/alarmisme, dernæst en undersøgelse af håb i relation til undervisning og lærerens position, hvor der opteres for en ’præfigurativ pædagogik’. Endelig, for det tredje bliver der i forlængelse af Vaclav Havels begreb om håb som en eksistentiel kategori givet en første udarbejdelse af håbets økologi.
References
Adamsen, J. (2025, 18. juni), Håb – ”et liv der ikke dør som ingenting”. pov.international
Freire, P. (1994). Håbets pædagogik. Et gensyn med ”De undertryktes pædagogik”. Fremad.
Havel, V. (1990). Fjernforhør. Gyldendals Bogklubber.
Højholdt, A. & Ravn-Pedersen, T. (red.), (2021). Håbets og handlingens pædagogik – un-dervisning i verdensmål og bæredygtighed. Hans Reitzels Forlag.
Klafki, W. (2021). Dannelsesteori og didaktik – nye studier. Klim.
Kolakowski, L. (1989). The Presence of Myth. The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226222257.001.0001
Solnit, R. (2016). Hope in the Dark. Untold Histories. Wild Possibilities. Edinburgh and Lon-don: Canongate.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Johannes Adamsen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.