Hvordan ser hverdagslivet ud fra din side?

At vandre med - intuitivt og situativt

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i4.158007

Keywords:

deltagerobservation, afvisning af hjælp, hverdagsliv, nærhed og distance

Abstract

Denne artikel undersøger, hvordan forskningsdeltagelse i hverdagsliv og fællesskaber blandt mennesker, som hjælpesystemerne kategoriserer som i udsathed kan skabe nuanceret viden om oplevelser og erfaringer med hjælpesystemer. Med udgangspunkt i deltagerobservation som metodisk greb og gennem længerevarende feltarbejde i tre forskellige forskningsprojekter, stilles der skarpt på forskernes deltagerpositioner og deltagelse som skabende for både empiri og analyse. Artiklen viser, hvordan deltagerobservation – forstået som både sanselig, situativ og relationel praksis – kan bidrage til tykke beskrivelser, der rummer erfaringer og perspektiver, som ikke altid kan indfanges gennem interview eller sprog alene. Gennem eksempler fra feltarbejdet belyses forskellige deltagelsespositioner, og hvordan disse påvirker relationer, observationer og fortolkninger. Artiklen argumenterer for, at deltagerobservation ikke blot er en metode til dataindsamling, men også en måde at forstyrre og nuancere gængse forståelser i forsknings- og hjælpesystemer. Derved bliver det muligt at indfange og påvirke betydningsfulde indsigter, der kan kvalificere fremtidig socialfaglig praksis.

References

Andersen, R. (2011): Tavs viden og praktik. En diskussion af Polanyis teori om tavs viden i forhold til praktik i sygeplejeuddannelsen og i pædagoguddannelsen. Ph.d. –afhandling. For-skerskolen i Livslang Læring. Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning. Roskilde Uni-versitet. Januar 2011

Harbo, L. J. & Løvstad, C. V. (2023): Socialpædagogik, udsathed, tillid eller mangel på samme. In: Tidsskrift for Socialpædagogik, 26/1, s. 4-14

Hastrup, K. (2010): Metoden. Opmærksomhedens retning. Kap. 19 in: Hastrup, K. (red.): Ind i verden. En grundbog i antropologisk metode. Hans Reitzels Forlag

Jacobsen, M. H. & Kristiansen, S. (2001): Farligt feltarbejde. Etik og etnografi i sociologien. Aalborg Universitetsforlag

Järvinen, M. & Mik-Meyer, N. (2003): At skabe en klient: Institutionelle identiteter i soci-alt arbejde. Hans Reitzels Forlag.

Lucas, B., Bonvin, J-M. & Hümbelin, O. (2021): The Non-Take-Up of Health and Social Benefits: What Implications for Social Citizenship? Sciendo, Swiss Journal of Sociology, 47 (2), 2021, 161–180 https://doi.org/10.2478/sjs-2021-0013

Løvstad, C. V. (2020): Bekymring og deltagelse – kommende forældres inddragelse i tvær-faglige netværksmøder om graviditet og forældreskab. Uden For Nummer, 41/2020.

Løvstad, C. V. & Harbo, L. J. (2023): Feltvandringer – mellem hjælp og videnskab. In: Forsk-ning i Pædagogers Profession og Uddannelse, Årg. 7 Nr. 2 https://doi.org/10.7146/fppu.v7i2.141836

Møller, L. (2008): Udviklingsstøttende relationer – at være anerkendende og bevare sig selv. In: Lihme, B.: Invitation til socialpsykiatri. København: Akademisk Forlag.

Rasmussen, J. D. (2018): Vejfarende etnografi – om at træde ind i landskabet gennem læn-gerevarende feltarbejde. I: Jacobsen, M. H. & Jensen, H. L. (red.): Etnografier. København: Hans Reitzels Forlag.

Rønberg, M. & Nielsen, M. (2021): Poesi, følelser og litterære greb: At indfange en psykisk lidelse. In: Jordens Folk - Etnografisk Tidsskrift, Bind 56, Nr. 2. s. 95-105

Tjørnhøj-Thomsen, T. (2010): Samværet. Tilblivelser i tid og rum. I: Hastrup, K. (red.): Ind i verden. En grundbog i antropologisk metode. Hans Reitzels Forlag

Wang, C. & Burris, M.A. (1997): Photovoice: Concept, methodology, and use for participa-tory needs assessment. Health Education & Behavior, 24 (3), 369-387. https://doi.org/10.1177/109019819702400309

Warming, H. (2005): Erkendelse gennem oplevelse: Når indlevelse ikke er mulig. I: Järvinen, M. & Mik-Meyer, N. (red.): Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv. Interview, observationer og dokumenter. Hans Reitzels Forlag.

Wiberg, M. (2022): Teoretisk pædagogik. Et laboratorium for forventninger og håb. Om vær-difylde i pædagogikken. Hans Reitzels Forlag.

Winther, I. W. (2018): Det upåagtedes etnografi – feltvandring og sanselige metoder om etnografiske tilgang i undersøgelsen af ”ik´ noget´”. I: Jacobsen, M. H. & Jensen, H. L. (red.): Etnografier. Hans Reitzels Forlag

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Vange Løvstad, C., Kidde Larsen Nørgaard, A., & Hoberg Jørgensen, G. (2025). Hvordan ser hverdagslivet ud fra din side? At vandre med - intuitivt og situativt. Journal for Social Innovation & Transformative Entrepreneurship Education, 1(4), 96–106. https://doi.org/10.7146/site.v1i4.158007