Hvordan ser hverdagslivet ud fra din side?
At vandre med - intuitivt og situativt
DOI:
https://doi.org/10.7146/site.v1i4.158007Keywords:
deltagerobservation, afvisning af hjælp, hverdagsliv, nærhed og distanceAbstract
Denne artikel undersøger, hvordan forskningsdeltagelse i hverdagsliv og fællesskaber blandt mennesker, som hjælpesystemerne kategoriserer som i udsathed kan skabe nuanceret viden om oplevelser og erfaringer med hjælpesystemer. Med udgangspunkt i deltagerobservation som metodisk greb og gennem længerevarende feltarbejde i tre forskellige forskningsprojekter, stilles der skarpt på forskernes deltagerpositioner og deltagelse som skabende for både empiri og analyse. Artiklen viser, hvordan deltagerobservation – forstået som både sanselig, situativ og relationel praksis – kan bidrage til tykke beskrivelser, der rummer erfaringer og perspektiver, som ikke altid kan indfanges gennem interview eller sprog alene. Gennem eksempler fra feltarbejdet belyses forskellige deltagelsespositioner, og hvordan disse påvirker relationer, observationer og fortolkninger. Artiklen argumenterer for, at deltagerobservation ikke blot er en metode til dataindsamling, men også en måde at forstyrre og nuancere gængse forståelser i forsknings- og hjælpesystemer. Derved bliver det muligt at indfange og påvirke betydningsfulde indsigter, der kan kvalificere fremtidig socialfaglig praksis.
References
Andersen, R. (2011): Tavs viden og praktik. En diskussion af Polanyis teori om tavs viden i forhold til praktik i sygeplejeuddannelsen og i pædagoguddannelsen. Ph.d. –afhandling. For-skerskolen i Livslang Læring. Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning. Roskilde Uni-versitet. Januar 2011
Harbo, L. J. & Løvstad, C. V. (2023): Socialpædagogik, udsathed, tillid eller mangel på samme. In: Tidsskrift for Socialpædagogik, 26/1, s. 4-14
Hastrup, K. (2010): Metoden. Opmærksomhedens retning. Kap. 19 in: Hastrup, K. (red.): Ind i verden. En grundbog i antropologisk metode. Hans Reitzels Forlag
Jacobsen, M. H. & Kristiansen, S. (2001): Farligt feltarbejde. Etik og etnografi i sociologien. Aalborg Universitetsforlag
Järvinen, M. & Mik-Meyer, N. (2003): At skabe en klient: Institutionelle identiteter i soci-alt arbejde. Hans Reitzels Forlag.
Lucas, B., Bonvin, J-M. & Hümbelin, O. (2021): The Non-Take-Up of Health and Social Benefits: What Implications for Social Citizenship? Sciendo, Swiss Journal of Sociology, 47 (2), 2021, 161–180 https://doi.org/10.2478/sjs-2021-0013
Løvstad, C. V. (2020): Bekymring og deltagelse – kommende forældres inddragelse i tvær-faglige netværksmøder om graviditet og forældreskab. Uden For Nummer, 41/2020.
Løvstad, C. V. & Harbo, L. J. (2023): Feltvandringer – mellem hjælp og videnskab. In: Forsk-ning i Pædagogers Profession og Uddannelse, Årg. 7 Nr. 2 https://doi.org/10.7146/fppu.v7i2.141836
Møller, L. (2008): Udviklingsstøttende relationer – at være anerkendende og bevare sig selv. In: Lihme, B.: Invitation til socialpsykiatri. København: Akademisk Forlag.
Rasmussen, J. D. (2018): Vejfarende etnografi – om at træde ind i landskabet gennem læn-gerevarende feltarbejde. I: Jacobsen, M. H. & Jensen, H. L. (red.): Etnografier. København: Hans Reitzels Forlag.
Rønberg, M. & Nielsen, M. (2021): Poesi, følelser og litterære greb: At indfange en psykisk lidelse. In: Jordens Folk - Etnografisk Tidsskrift, Bind 56, Nr. 2. s. 95-105
Tjørnhøj-Thomsen, T. (2010): Samværet. Tilblivelser i tid og rum. I: Hastrup, K. (red.): Ind i verden. En grundbog i antropologisk metode. Hans Reitzels Forlag
Wang, C. & Burris, M.A. (1997): Photovoice: Concept, methodology, and use for participa-tory needs assessment. Health Education & Behavior, 24 (3), 369-387. https://doi.org/10.1177/109019819702400309
Warming, H. (2005): Erkendelse gennem oplevelse: Når indlevelse ikke er mulig. I: Järvinen, M. & Mik-Meyer, N. (red.): Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv. Interview, observationer og dokumenter. Hans Reitzels Forlag.
Wiberg, M. (2022): Teoretisk pædagogik. Et laboratorium for forventninger og håb. Om vær-difylde i pædagogikken. Hans Reitzels Forlag.
Winther, I. W. (2018): Det upåagtedes etnografi – feltvandring og sanselige metoder om etnografiske tilgang i undersøgelsen af ”ik´ noget´”. I: Jacobsen, M. H. & Jensen, H. L. (red.): Etnografier. Hans Reitzels Forlag
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Charlotte Vange Løvstad; Astrid Kidde Larsen Nørgaard; Gert Hoberg Jørgensen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.