Socialpædagogik med livet i hænderne
Projekt om eksistentiel og åndelig omsorg i socialpædagogisk arbejde
DOI:
https://doi.org/10.7146/site.v1i4.158002Keywords:
eksistentiel og åndelig omsorg, religion, diakoni, socialpædagogik, resonanserfaringerAbstract
Eksistentiel og åndelig omsorg i socialpædagogisk arbejde er et nyt fagområde, der i høj grad stiller krav til den fagprofessionelles viden og kunnen. Har fagpersoner ikke den nødvendige sensitivitet, opmærksomhed, viden og øvelse i at bruge sproget om det eksistentielle I livet, eller udebliver modet til at tage hånd om eksistentielle og åndelige behov, er der en vigtig dimension i menneskers liv, som bliver overset. Det kræver fokus på, hvordan eksistentiel og åndelig omsorg kommer til udtryk i det socialpædagogiske og diakonale arbejde; men også hvad det er nødvendigt at vide og kunne for som fagperson at arbejde med denne dimension. På baggrund af udvikling af et undervisningsforløb (15 ECTS) for studerende på professionsbachelor-uddannelsen i Diakoni og Socialpædagogik og kursusforløb for uddannede medarbejdere i pædagogisk, socialt og kirkeligt arbejde, vil artiklen præsentere vores vidensindsamling og udfolde vigtige pointer I forhold til “ Hvordan kan eksistentiel/åndelig omsorg forstås i det socialpædagogiske og diakonale arbejde?”, herunder hvilken kundskab og kompetencer fagpersoner kan opleve at få brug for i praksis for at skabe rum og pædagogiske rammer for menneskers eksistentielle livsudfoldelse.
References
Arendt, H. (2019). Åndens liv. Klim.
Austad, A., Stifoss-Hansen, H., Borge, L., & Rykkje, L. (2020). Eksistentielle begreber i helse og socialfaglig praksis. Universitetsforlaget.
Austad, A., Stifoss-Hanssen, H., Thomassen, R., m.fl. (Red.). (2020). Lidelse, mening og livssyn. Fagbokforlaget.
Busch, C. J. (2002). Eksistentiel og åndelig omsorg. I T. J. M. Oved (Red.), Religion, eksistens og sygepleje: Lærebog for sygeplejersker. Gyldendal.
Frankl, V. E. (1947/2024). Menneskets søgen efter mening. Psykologi og Eksistens.
Harboe, T. (2018). Metode og projektskrivning – en introduktion. Samfundslitteratur.
Hvidt, N. C., Viftrup, D., & Boelsbjerg, H. (2022). Træt af at yde omsorg. Et aktionsforsk-ningsstudie om, hvordan man forebygger omsorgstræthed blandt medarbejdere på hospice gennem relationsarbejde. Klinisk Sygepleje: Tidsskrift for sygeplejefaglig forskning og udvik-ling, 36(3), 191–206.
Hvidt, N. C., Viftrup, D., & Nissen, D. R. (2023). Introduktion. Spiritualitet og Sundhed: Tidsskrift for forskning i sundhed og samfund, (38), 5–16.
Jensen, O. (1976). I vækstens vold: Økologi og religion. Fremad.
Jørgensen, H. H., Rothuizen, J. J., & Togsverd, L. (2019). Pædagogik og fortælling: At fortolke, forstå og forny pædagogisk praksis. Samfundslitteratur.
Kvale, S. (2015). Interview – En introduktion til det kvalitative forskningsinterview (3. udg.). Hans Reitzels Forlag.
La Cour, P., & Schnell, T. (2023). Kilder til mening – kortmetoden (2. rev. udg.). Studia.
Løgstrup, K. E. (2015). Skabelse og tilintetgørelse: Religionsfilosofiske betragtninger. Meta-fysik IV. Klim.
Mørch, S. I. (2008). Kommunikationskultur: Samtaler i pædagogisk praksis. Academica.
Nauerth, M., Hahn, K., Tüllmann, M., & Kösterke, S. (Red.). (2017). Religionssensibilität in der Sozialen Arbeit: Positionen, Theorien, Praxisfelder (1. Aufl.). Kohlhammer. https://doi.org/10.17433/9783170322073
Nissen, J. (2008). Diakoni og menneskesyn. Aros Forlag.
Overgaard, E. (1998). Livssyn, sundhed og sygdom. Hans Reitzels Forlag.
Overgaard, E. (2023). Åndelig omsorg: Kari Martinsen, Katie Eriksson og Joyce Travelby i nyt lys (2. udg.). Buster Nordic.
Pedersen, J. M. (2020). Det udvidede omsorgsbegreb. I K. Kristoffersen, H. Lodberg, J. Nissen, & J. M. Pedersen (Red.), Diakoni – perspektiver og pejlinger (s. 101–110). Eksistensen.
Rosa, H. (2014). Fremmedgørelse og acceleration. Hans Reitzels Forlag.
Rosa, H. (2021). Resonans: En sociologi om forholdet til verden. Eksistensen.
Rothuizen, J. J., & Togsverd, L. (2024). Situated knowledge between purpose and facts and its relation to pedagogical tact. Ethics and Education, 19(3), 301–319.
Schärfe, G. (1988). Åndelig omsorg: Sygeplejerskens rolle. Dansk Sygeplejeråd.
Schnell, T. (2009). The Sources of Meaning and Meaning in Life Questionnaire. https://www.researchgate.net/publication/301231622_Sources_of_Meaning_and_Meaning_in_Life_Questionnaire_SoMe_English_version (Hentet maj 2025)
Schnell, T. (2021). The psychology of meaning in life. Routledge.
Steenfeldt, V., Viftrup, D., & Hvidt, N. C. (2019). Åndelig omsorg. Munksgaard.
Stifoss-Hanssen, H., & Kallenberg, K. (1999). Livssyn, sundhed og sygdom. Hans Reitzels Forlag.
Viftrup, D., & Hvidt, N. C. (2021). Det relationelle som fundament for omsorg. I Relationer i sundhedsvæsenet: Hvorfor og hvordan? Samfundslitteratur.
Viftrup, D., & Jensen, A. A. (2024). Om åndelig dannelse. Kritisk forum for praktisk teologi, (172), Barnetro. (Tilføj evt. sidetal, hvis relevant)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Christina Brandt Moseholm Olsen, Bodil E. Lodberg

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.