Deltagerinvolverende evaluering

Om at understøtte børns demokratiske erfaringer

Authors

  • Lise My Engrob Adamsen FoU-program Det gode liv, pædagogik og social innovation, Center for Pædagogik og Deltagelse, VIA

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i4.158001

Keywords:

Demokratisk erfaring, deltagerinvolvering, evaluering

Abstract

Denne artikel tager sit udgangspunkt i et toårigt tværfagligt samarbejde mellem biblioteker, skoler og forskere i projektet ’Børnenes Demokrati’. Med artiklen vil jeg skabe indsigt i metodiske valg, praktiske udfordringer og gode erfaringer med en evalueringsmetode, hvor både børn, bibliotekspersonale og lærere er søgt inddraget i både udviklings- og evalueringsprocessen som medforskere. Jeg vil med afsæt i en indledende argumentation for forståelser af evalueringer og forskellige systematikker og metoder, som kan indgå heri, begrunde valget af en involverende evalueringsmetode i denne projektevaluering. Jeg formidler erfaringer med en involverende evalueringsmetode og beskriver konkrete metoder, som vi har afprøvet og udviklet i projektet til at samproducere dokumentationsmaterialer. Undervejs indgår en definition af den forståelse for demokratiske erfaringer som ligges til grund for projektets evaluering og slutteligt fremhæves væsentlige fund fra evalueringen i projektet om faktorer som kan hæmme og fremme velfærdsprofessionelles faciliteringen af børns demokratiske erfaringer. Dette med håb om dels at inspirere velfærdsprofessionelle, studerende eller andre projektaktører, som gerne vil understøtte gode betingelser for at styrke børns demokratiske erfaringer og/eller gerne vil foretage evalueringer af aktiviteter og processer med en involverende evalueringspraksis.

References

Adamsen, L. M. (2024). Evaluering af projektet Børnenes demokrati – tænk ud af voksen. VIA’s forskningsprogram for social innovation. https://www.ucviden.dk/da/projects/børnenes-demokrati

Adamsen, L. M., Nørgaard, A. K. L., & Vestergaard, J. M. (2024). Tænk ud af VOKSEN – Børn som medforskere i projektet Børnenes Demokrati. I M. B. Ramsgaard, J. Garsdal, R. Brahe-Orlandi, & A. K. L. Nørgaard (Red.), Transformationer – i social innovation og entreprenørskabsdidaktik (s. 60–73). VIA University College.

Andersen, F. B. (2012). SMTTE: Model, tænkning eller praksiskonstruktion? Cepra-striben, (12).

Bayer, S. (2020). Dannelse til demokrati. Samfundslitteratur.

Brainard, J. (2020). Jeg kan huske. Basilisk.

Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder. Hans Reitzels Forlag.

Dahler-Larsen, P., & Krogstrup, H. K. (2001). Tendenser i evaluering. Odense Universitetsforlag.

Epinion for DUF (2022). Demokratianalysen 2022.

Illeris, K. (2009). Læring (2. udg.). Samfundslitteratur.

Illeris, K. (2012). Kompetence – hvad, hvorfor og hvordan. Samfundslitteratur.

Kampmann, J., Rasmussen, K., & Warming, H. (2017). Interview med børn (1. udg.). Hans Reitzels Forlag.

Koch, H. (1945). Hvad er demokrati? Gyldendals Uglebøger.

Krogstrup, H. K. (2016). Evalueringsmodeller. Hans Reitzels Forlag.

Krogstrup, H. K. (2020). Brugerinvolvering i evaluering og forskning. Hans Reitzels Forlag.

Laursen, E. (2012). Aktionsforskningens produktion af viden. I G. Duus, M. Husted, K. Kildedal,

Mørch, S. I. (2004). Praksisfortællinger (1. udg.). Akademisk Forlag.

Pedersen, L. B., & Hamilton, S. D. P. (2018). Pædagoger: Evalueringer er meningsfulde, når de spiller sammen med den praksis, vi allerede har gang i. Pædagogisk Extrakt, (14), 29–32.

Togsverd, L., Rothuizen, J. J. E., Jørgensen, H. H., & Weise, S. (2017). Viden i spil i daginstitutioner. VIA University College.

Warming, H. (2011). Børneperspektiver – Børn som ligeværdige medspillere i socialt og pædagogisk arbejde. Akademisk Forlag.

Aarhus bibliotekerne (2024). Opsamlings- og inspirationskatalog Børnenes Demokrati.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Engrob Adamsen, L. M. (2025). Deltagerinvolverende evaluering: Om at understøtte børns demokratiske erfaringer. Journal for Social Innovation & Transformative Entrepreneurship Education, 1(4), 33–47. https://doi.org/10.7146/site.v1i4.158001