Tænk ud af VOKSEN

- Børn som medforskere i projektet Børnenes demokrati

Forfattere

  • Lise My Engrob Adamsen VIA, Pædagoguddannelsen Viborg
  • Astrid Kidde Larsen Nørregaard VIA, Program for Social Innovation https://orcid.org/0000-0002-7210-4111
  • Jette Maibritt Vestergaard Pædagoguddannelsen, Holstebro

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i2.157982

Nøgleord:

Demokratiske handleerfaringer, borgerinvolvering, børn, evaluering, metode, medforskere

Resumé

Med udgangspunkt i erfaringer fra forsknings-og udviklingsprojektet Børnenes demokrati, giver denne artikel indsigt i og viden om en involverende tilgang til forskning og evaluering. Den er dermed et bidrag til denne antologi om transformationer, som kan inspirere nuværende og kommende velfærdsprofessionelle til en involverende praksis i tværgående udviklingsprocesser. I artiklen formidles en forståelse for demokratiske handleerfaringer samt indsigt i, hvordan en forsknings-og evalueringsmetode, der indtænker børn på mellemtrinnet som medforskere, kan give mulighed for demokratiske handleerfaringer. Desuden belyses praktiske udfordringer i tilgangen, med henblik på at kvalificere overvejelserne desangående i andre udviklingsprojekter med borgerinvolvering som omdrejningspunkt.

Downloads

Publiceret

2025-06-30

Citation/Eksport

Engrob Adamsen, L. M., Kidde Larsen Nørregaard, A., & Vestergaard, J. M. (2025). Tænk ud af VOKSEN: - Børn som medforskere i projektet Børnenes demokrati. Tidsskrift for Social Innovation & Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE), 1(2), 45–58. https://doi.org/10.7146/site.v1i2.157982