Social Innovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i2.157953

Keywords:

Social innovationsteori, transformativ praksis, kritisk-konstruktiv analyse, værdier, demokrati og deltagelse

Abstract

Denne introduktion udfolder begrebet social innovation (SI) i relation til transformationer og præsenterer den forskningsmæssige profil i Programmet for Social Innovation, som blev udviklet i regi af det tidligere forskningscenter CIE ved VIA. Artiklen indleder med en idéhistorisk og begrebslig afklaring af innovationens udvikling fra antikken til moderne tid, med særligt fokus på, hvordan SI opstår som en human og samfundsmæssig fornyelse.

Herefter introduceres to dominerende forskningsretninger: den angloamerikanske, individfokuserede entreprenørskabstradition og den euro-canadiske, systemkritiske tilgang. Forfatterne peger på både nødvendigheden af – og det modsigelsesfyldte i – at integrere disse perspektiver: det praksisnære og det kritisk-analytiske. Artiklen fremhæver, at SI ikke blot handler om resultater og problemløsning, men også om de relationelle og værdimæssige transformationer, der opstår undervejs. SI forstås som en eksistentielt forankret og kontekstuelt betinget praksis, hvor nye former for samarbejde, deltagelse og fællesskab kan opstå.

Afslutningsvis præsenteres kort de efterfølgende artikler, som afspejler en række konkrete projekter, der blev udviklet og afprøvet i programmet. Projekterne spænder over temaer som bæredygtighed, demokrati, dannelse og æstetik – og de bidrager samlet til at undersøge og eksperimentere med, hvordan samfund og fællesskaber kan gentænkes og transformeres.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Kidde Larsen Nørgaard, A., & Garsdal, J. (2025). Social Innovation. Journal for Social Innovation & Transformative Entrepreneurship Education, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.7146/site.v1i2.157953