Merkantilorienteret fagdidaktisk tilgang i tysk

– ét bidrag til en fag-forandring

Forfattere

  • Liv Fløe Müller

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157951

Nøgleord:

fremmedsprogsdidaktik, fagdidaktik, sprogfag i grundskolen, ungdomsuddannelse, merkantil

Resumé

Kapitlets formål er at inspirere til en fagdidaktisk accentuering af et merkantilorienteret tyskfag med afsæt i det merkantile gymnasiums sprogfag. For fremmedsprogsfagene er uundgåelige at betone i den merkantile ungdomsuddannelse (hhx), fordi de, modsat de andre ungdomsuddannelser, er ekspliciteret i deres formålsbeskrivelse. På hhx ligger sprogfagene naturligt i slipstrømmen af de merkantil-økonomiske fag, hvilket er omdrejningspunktet for kapitlet. Kapitlet sigter derfor efter at bidrage til forskellige former for tysk, der kan have betydning for bl.a. den daglige undervisnings indholdsområder og fagets didaktik, og der  argumenteres for, hvorfor en merkantilorienteret fagdidaktisk tilgang potentielt vil kunne give folkeskoleeleverne et indblik i forskellige ungdomsuddannelser.

Downloads

Publiceret

2025-06-30

Citation/Eksport

Müller, L. F. (2025). Merkantilorienteret fagdidaktisk tilgang i tysk: – ét bidrag til en fag-forandring. Tidsskrift for Social Innovation & Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE), 1(3), 157–172. https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157951