Kreativitet til kvalificering af transformationer i (min) undervisning
- Eller hvordan far undgår at falde i søvn zZz
DOI:
https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157950Resumé
Når undervisere arbejder med de samme emner, samme mål og formål og de samme metoder osv. igen og igen, vil der være risiko for, at de mister kreativitet og efterhånden arbejder mere og mere efter en rutine. Det kan betyde, at undervisningen
bliver uden særlig meget fornyelse og kreativitet - reproduktion af undervisning kan blive anerkendt og muligvis blive opfattet som det sikre valg. Desværre er der sandsynlighed for, at al undervisning med tiden kan blive udvandet af rutinerne, hvis underviseren ikke fornyer sig og ikke formår at bevare kreativitet og variation. Derfor vil det altid være interessant at undersøge, hvad der kan gøres for at bevare kreativiteten og fornyelsen i de arbejdsgange, der har risiko for at blive rutineprægede. I dette projekt har jeg brugt den historiske metode til at udvikle min egen kreativitet i forbindelse med rutineprægede situationer i
mit eget arbejde. Den historiske metode handler kort sagt om at finde inspiration hos historiske kreative personligheder og deres evne til at bevare kreativiteten i deres projekter. Min søgning har ført til et særligt fokus på Brian Eno og Peter Schmidt, og særligt deres udvikling og brug af Oblique strategies (herefter oversat til ”tilfældige strategier”). Tilfældige strategier er et antal kort, som disse individer har brugt (og mange andre efter dem) til at udvikle kreativitet i forbindelse med deres arbejde med billedkunst og musik. Mit formål er at undersøge metoden ”tilfældige strategier” og finde ud af, om den kan benyttes til at udvikle kreativitet og fornyelse i forbindelse med mit eget arbejde, der primært handler om undervisning i og om matematik.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Adrian Rau Bull

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).