Skabelse af vaner og identitet

- Et forsøg med transformativ entreprenørskabsdidaktik

Forfattere

  • Henrik Wøhlk Larsen Læreruddannelsen i Silkeborg, VIA University College

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157949

Nøgleord:

vane, identitet, adfærdsdesign, magt, entreprenørskabsdidaktik

Resumé

I kapitlet undersøges, hvorledes man udøver magt over sig selv. Det forsøges undersøgt, i hvilket omfang man er i stand til at få sin vilje, også over sig selv. Hvordan kan man fastholde en indre motivation? Kan man tilegne sig en ny vane ved selv at få fri mulighed for at vælge en vane, som udtrykker en ønsket identitet, og som samtidig er nem at udføre? Hvorledes kan man yderligere understøtte opretholdelsen af en vane? Hjælper en visualisering af vanen i form af et ”visionboard” samt indsigt i den metode, man udvikler til selvkontrol? Svaret på spørgsmålene er ifølge de deltagende studerende i eksperimentet, at alle faktorer hjælper, men den mest effektive måde at udøve magt på, også over for sig selv, er at skabe strukturel/institutionel magt, der sikrer vanen/identiteten. Konkret kan man vælge at underlægge sig en struktur i form af et arbejde, uddannelse eller andet fællesskab, der praktiserer den vane/identitet, man gerne vil udøve. 

Downloads

Publiceret

2025-06-30

Citation/Eksport

Larsen, H. W. (2025). Skabelse af vaner og identitet: - Et forsøg med transformativ entreprenørskabsdidaktik. Tidsskrift for Social Innovation & Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE), 1(3), 123–138. https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157949