Konstruktion af den implicitte elev i materialer om uddannelse, job og arbejdsliv
DOI:
https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157944Keywords:
Uddannelses- og erhvervsvejledning, karrierelæring, uddannelse og job, materialer, den implicitte studerende, den implicitte elevAbstract
Kapitlet undersøger, hvordan den implicitte elev konstrueres som deltager i materiale, der retter sig mod skoleelevens øgede
mulighedshorisont om uddannelse, job og arbejdsliv. Sådanne materialer til brug i grundskolen er kortlagt og analyseres på
tværs i analysekategorierne: formål med de aktiviteter, som materialerne beskriver, indhold, den implicitte elevs metoder,
stilladsering af elevernes arbejde med uddannelse, job og arbejdsliv, karrierelæringens kontekst og den implicitte lærer
og uddannelsesvejleder. Det fremanalyseres, at den implicitte elev i overvejende grad er selvstændig, engageret og kompetent
i de processer, som materialet stilladserer. Det diskuteres, at materialerne både kan skabe inkluderende og ekskluderende
strukturer, som skaber forskellige betingelser for forskellige elevgruppers deltagelse i undervisning og uddannelsesvejledning
om uddannelse, job og arbejdsliv.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Randi Boelskifte Skovhus, Rune Thostrup

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.