Konstruktion af den implicitte elev i materialer om uddannelse, job og arbejdsliv

Forfattere

  • Randi Boelskifte Skovhus Efter-videreuddannelse Ungdomsuddannelse, erhvervspædagogik og vejledning https://orcid.org/0000-0003-1696-9978
  • Rune Thostrup Efter-videreuddannelse Ungdomsuddannelse, erhvervspædagogik og vejledning

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157944

Nøgleord:

Uddannelses- og erhvervsvejledning, karrierelæring, uddannelse og job, materialer, den implicitte studerende, den implicitte elev

Resumé

Kapitlet undersøger, hvordan den implicitte elev konstrueres som deltager i materiale, der retter sig mod skoleelevens øgede
mulighedshorisont om uddannelse, job og arbejdsliv. Sådanne materialer til brug i grundskolen er kortlagt og analyseres på
tværs i analysekategorierne: formål med de aktiviteter, som materialerne beskriver, indhold, den implicitte elevs metoder,
stilladsering af elevernes arbejde med uddannelse, job og arbejdsliv, karrierelæringens kontekst og den implicitte lærer
og uddannelsesvejleder. Det fremanalyseres, at den implicitte elev i overvejende grad er selvstændig, engageret og kompetent
i de processer, som materialet stilladserer. Det diskuteres, at materialerne både kan skabe inkluderende og ekskluderende
strukturer, som skaber forskellige betingelser for forskellige elevgruppers deltagelse i undervisning og uddannelsesvejledning 
om uddannelse, job og arbejdsliv.

Downloads

Publiceret

2025-06-30

Citation/Eksport

Skovhus, R. B., & Thostrup, R. (2025). Konstruktion af den implicitte elev i materialer om uddannelse, job og arbejdsliv. Tidsskrift for Social Innovation & Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE), 1(3), 81–108. https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157944