Kan drømme transformeres til handlinger og skabe entreprenørielle studerende?
DOI:
https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157943Keywords:
entreprenørskab, fremtidsdrømme, transformation, motivation, ligestilling, faciliteringAbstract
Dette projekt undersøger, om kvindelige studerende kan transformere deres liv ved at tage kontrol over deres drømme og
aktivt arbejde med at realisere dem. Målet er at fremme kvinders handlekraft og samtidig mindske den diskrepans, der findes
med færre kvinder end mænd, der ser sig selv som værende entreprenørielle. Transformationen kickstartes med en individuel
samtale med en underviser, hvor undervisningsværktøjet Visionboost anvendes.
Visionboostet skaber en ramme for samtalen bestående af tre trin, identifikation af drømmene, refleksioner over de personlige
kompetencer, færdigheder og viden samt afdækning af handlemuligheder. Den kvalitative tilgang med semistrukturerede
interviews danner udgangspunktet for dataindsamlingen. Deltagerne er studerende eller dimittender, som på forskellige
tidspunkter under deres uddannelse har fået et Visionboost. Resultaterne viser, at de studerende oplever at få skabt sammenhæng mellem deres kompetencer og drømme for fremtiden, inspiration til at kunne handle på drømmene og herigennem også får en øget motivation for deres uddannelse.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Birgitte Woge Nielsen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.