”At græsse efter det meningsfulde…”
DOI:
https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157942Nøgleord:
fænomenologi, entreprenørskabsdidaktik, meningsfuld læring, forandringsprocesser, professionsidentitet, meningResumé
Fem studerende på professionsbachelor i Diakoni og socialpædagogik deltager i forløbet ”Menneskelige og meningsfulde
øjeblikke” i foråret 2020, som er et didaktisk entreprenørskabseksperiment. Forløbet relaterer sig til de studerendes seksmåneders lange praktik, hvor fænomenologien teoretisk er det bærende element.
At tilbyde en fænomenologisk horisont sætter fokus på andre perspektiver, end de studerende tidligere er blevet præsenteret
for. I forløbet var fokusset subjektive oplevelser og de dertilhørende følelsesmæssige og kropslige fornemmelser med det
sigte at kvalificere praksis og forstå egen professionsidentitet. At have et fænomenologisk afsæt for øje udfordrer samtidens
herskende forståelser af faglighed til også at inddrage viden, som ikke er evidensbaseret eller kan registreres, men i stedet
tager et afsæt i viden, som er ”mærkbar” og også kan udgøre et æstetisk udtryk.
Ca. to år senere genbesøges fire af de studerende, som nu er socialdiakoner af profession. Overraskende har forløbet haft
stor betydning for deltagerne, som nu er i (social)pædagogisk arbejde. Undersøgelsen viser, at de forandringsprocesser,
som påbegyndtes i og under forløbet, stadig gør sig gældende. Særligt har deltagerne fået en fornyet måde at handle på i praksis, ligesom deres forståelse af professionsidentiteten har været under forandring. Det har været særligt betydningsfuldt
og forandrende for deltagerne at arbejde med at inddrage følelser og fornemmelser som vigtige kilder til at informere
praksis, men ikke mindst at have det meningsfulde som pejlemærke for øje i professionen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Michael Breum Ramsgaard; Hanne Føns

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).