Entreprenørielle klinikker uden sygepleje og deres muligheder i uddannelsen til sygeplejerske

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157941

Keywords:

Eksperimenterende klinikforløb, Entreprenøriel klinik, Entreprenørskabsdidaktik, Sygeplejerskeuddannelse, ikke-sygeplejefaglige kontekster

Abstract

I en tid med stor efterspørgsel på sygeplejersker i både regioner og kommuner kan det virke absurd at tilbyde studerende at lære sygepleje helt andre steder. Dette er dog netop afsættet for dette kapitel, hvor vi diskuterer, hvordan entreprenørskabsbaseret
praktik for sygeplejestuderende i ikke-sygeplejefaglige miljøer kan være givende for såvel den studerende som for vores velfærdssamfund. Eksperimentet brød med de traditionelle rammer for klinikforløb på sygeplejerskeuddannelsen, hvilket ifølge de studerende selv har medført unikke læringsoplevelser, hvor der foregår en dialektisk proces mellem professionsfaglig
og personlig udvikling i de ikke-sygeplejefaglige kontekster. 

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Nørgaard, H. D., & Færgemand, N. A. (2025). Entreprenørielle klinikker uden sygepleje og deres muligheder i uddannelsen til sygeplejerske. Journal for Social Innovation & Transformative Entrepreneurship Education, 1(3), 27–44. https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157941