Entreprenørielle klinikker uden sygepleje og deres muligheder i uddannelsen til sygeplejerske

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157941

Nøgleord:

Eksperimenterende klinikforløb, Entreprenøriel klinik, Entreprenørskabsdidaktik, Sygeplejerskeuddannelse, ikke-sygeplejefaglige kontekster

Resumé

I en tid med stor efterspørgsel på sygeplejersker i både regioner og kommuner kan det virke absurd at tilbyde studerende at lære sygepleje helt andre steder. Dette er dog netop afsættet for dette kapitel, hvor vi diskuterer, hvordan entreprenørskabsbaseret
praktik for sygeplejestuderende i ikke-sygeplejefaglige miljøer kan være givende for såvel den studerende som for vores velfærdssamfund. Eksperimentet brød med de traditionelle rammer for klinikforløb på sygeplejerskeuddannelsen, hvilket ifølge de studerende selv har medført unikke læringsoplevelser, hvor der foregår en dialektisk proces mellem professionsfaglig
og personlig udvikling i de ikke-sygeplejefaglige kontekster. 

Downloads

Publiceret

2025-06-30

Citation/Eksport

Nørgaard, H. D., & Færgemand, N. A. (2025). Entreprenørielle klinikker uden sygepleje og deres muligheder i uddannelsen til sygeplejerske. Tidsskrift for Social Innovation & Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE), 1(3), 27–44. https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157941