Oplevelsesdesign - et metasemiotisk fænomen

Forfattere

  • Helle Munkholm Davidsen

Nøgleord:

oplevelsesdesign, metasemiotik, æstetik, postmodernisme

Resumé

 

Artiklen karakteriserer det nye fænomen oplevelsesdesign som et metasemiotisk fænomen, der udgør en reaktion på det postmoderne meningstab. Oplevelsesdesign bestemmes om en redefinering af oplevelsesøkonomi, der fokuserer på, at det er design, og mere præcist den æstetiske formgivning, der skaber oplevelser. Artiklen beskriver det postmoderne meningstab med afsæt i Baudrillard og Lyotard, og undersøger oplevelsesdesign igennem en række eksempler, som udviser et særligt fokus på æstetik og refleksion som en bestræbelse på at skabe mening på en ny måde. Desuden beskrives konceptuel design som et særligt tydeligt eksempel på den metasemiotiske tendens.

Downloads

Citation/Eksport

Davidsen, H. M. (2011). Oplevelsesdesign - et metasemiotisk fænomen. SIGNS, 5. Hentet fra https://tidsskrift.dk/signs/article/view/98025

Nummer

Sektion

Scandinavian Section