Interdisciplinaritet - i et sammenlignende fagdidaktisk perspektiv
DOI:
https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2025i8.157374Nøgleord:
Interdisciplinaritet, Metadidaktik, Fagdidaktik, LIResumé
I denne responsartikel diskuteres Qvortrups bidrag til sammenlignende fagdidaktik om interdisciplinaritet under to perspektiver: I artiklens første del diskuteres Qvortrups omformning af Frede V. Nielsens model over det analytiske objektfelt for en sammenlignende fagdidaktik. Diskussionen tager afsæt i behovet for løbende at diskutere, hvad der sammenlignes (og hvordan) inden for den sammenlignende fagdidaktik. I artiklens anden del undersøges om de forskellige måder, som Qvortrup finder interdisciplinaritet fremtræder på, kan tolkes metadidaktisk som en udvidelse og perspektivering også af danskfagets didaktik i grundskolen.
Referencer
Bengtsson, J. (1997). Didaktiska dimensioner. Möjligheter och gränser för en integrerad didaktik, Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(2), 241-261.
BUVM, Børne-og undervisningsministeriet (2020). Fælles Mål. Dansk.
Carlsen, D. (2021). Danskdidaktiske forståelsesmåder [ph.d.-afhandling; DPU Aarhus Universitet] UC Viden Danskdidaktiske_forst_elsesm_der._Dorthe_Carlsen._2021_GENNEMSYN.pdf
Christensen, T. S. (2011). Formål og ambitionsniveau i sammenlignende fagdidaktik. Cursiv 7, 169-174.
Gadamer, G. (1960/2007). Sandhed og metode. Grundtræk af en filosofisk hermeneutik. (2. udg). Akademica.
Hansen, T. I. (2015). Dansk: I serien Mål og midler. Klim
Hansen, T. I. (2018). New Multimodal Designs for Foreign Language Learning. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi 5, 60-85. DOI: XX.XXXX/lt.v4i4.110492
Herrlitz, W. & Peterse, H. (1984). The international Mother tongue Education Network. Motivations, aims, conceptual and methodological problems of the comparative study of mother tongue education. I Herrlitz, W.; Ongstad, S. & Van de Ven, P. H. (red.) (2007). Research on mother tongue education in a comparative international perspective. Theoretical and methodological issues (s. 10-38). Rodopi.
Hopmann, S. (2007). Restrained Teaching: the Common Core of Didaktik. European Educational Research Journal 6(2).
Håkansson, J., & Sundberg, D. (2012). Forskning om undervisning och lärande–en internationell och nationell översikt.: Huvudrapport från CARL-projektet (Comparative Analysis of Research on teaching and Learning). Linnéuniversitetet.
Klausen, S.H. (2011). Hvorfor fagligt samspil? I Klausen, S. H. (red.), På tværs af fag. Fagligt samspil i undervisning, forskning og teamarbejde (s. 31-68). Akademisk Forlag. Korsgaard, O. (2005). Transformation of the Concept of People. I Kemp, P. (red.), History in Education. Aarhus Universitetsforlag.
Krogh, E. (2003). Et fag i moderniteten: Danskfagets didaktiske diskurser [ph.d.-afhandling; Syddansk Universitet]. Pure SDU ET FAG I MODERNITETEN 3.doc
Krogh, E. (2011). Undersøgelser af fag i et fagdidaktisk perspektiv. Cursiv (7). 33–49. Cursiv 7.indd
Krogh, E. (2014). Didaktiske paradigmer i sammenlignende fagdidaktik. Cursiv (13). 13-36. 2014 #13
Krogh, E. (2021). Dilemmaer og perspektiver for fagdidaktisk forsknings- og udviklingsarbejde. Sammenlignende Fagdidaktik (6). 175-194. https://tidsskrift.dk/sammenlignendefagdidaktik/article/view/127591
Krogh, E., & Holgersen, S-E. (2014). Forord. Cursiv. (13). 5-10. 2014 #13
Larsen, C.A. (1967). Er fagopdelingen for livet eller for skolen? I Jensen, E. (red.) Didaktiske emner - belyst gennem 12 artikler af Carl Aage Larsen og C.A. Høeg Larsen (s. 11-17). Aarhus Universitetsforlag.
Lorentzen, S., Streitlien, Å., Tarrou, A.-L. H. & Aase, L. (1998). Fagdidaktikk. Innføring i fagdidaktikkens forutsetninger og utvikling. Universitetsforlaget.
Mård, N. & Klausen; S. H. (2024). Speaking and thinking about crosscurricular teaching. Terms, concepts, and conceptions. I Klausen, S. H. & Mård, N. (red.), Developing a Didactic Framework Across and Beyond School Subjects. Cross- and Transcurricular Teaching (s. 33-46). UK og US: Routledge. doi: 10.4324/9781003367260-5.
Nielsen, F.V. (1994). Almen musikdidaktik. Christian Ejlers’ Forlag
Nielsen, F.V. (2011). Sammenlignende fagdidaktik: Genstandsfelt, perspektiver og dimensioner. Cursiv (7), 11-33. Cursiv 7.indd
Nielsen, F. V. (2012). Fagdidaktik som integrativt relationsfelt. Cursiv (9), 11-32. Cursiv9.pdf
Niss, M. (2023). Generelle og sammenlignende fagdidaktiske perspektiver på formativ evaluering. Sammenlignende Fagdidaktik, 2023(7), 227–242. https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138211
Ongstad, S. (2006). Fag i endring. Om didaktisering av kunnskap. I Ongstad, S. (red.). Fag og didaktikk i lærerutdanning. Kunnskap i grenseland (s.19-57). Universitetsforlaget
Ongstad, S. (2012). Morsmålsdidaktikk som fag og forskningsfelt i overnasjonalt perspektiv. I Ongstad, S. (red.) Nordisk morsmålsdidaktikk. Forskning, felt og fag (s. 21-46). Novus AS
Ongstad, S. (2014). Fem bidrag innen sammenlignende fagdidaktikk. Forsøk på å se noen begrepsmessige sammenhenger, Cursiv (13), 177-202. 2014 #13
Qvortrup, A. (2025). Interdisciplinaritet som forhandlet faglighed – empiriske
eller analytiske enheder i den sammenlignende didaktiks komparation af performative praksisser. Indgår i dette nummer af Sammenlignende Fagdidaktik
Rothgangel, M. & Vollmer, H.J. (2024). General Subject Didactics as a Theory of Subject Didactics. I H. J. Vollmer, & M. Rothgangel (red.), General subject didactics: comparative insights into subject didactics as academic disciplines. Allgemeine Fachdidaktik (s.49-56). Waxmann Verlag
Sawyer, W., & Van den Ven, P.-H. (2007). Starting points: Paradigms in mother tongue education. L1-Educational Studies in Language and Literature, 7(1), 5–20. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2007.07.01.06
Vollmer, H.J. & Rothgangel, M. (2024). General Subject Didactics in the Making. I H. J. Vollmer, & M. Rothgangel (red.), General subject didactics: comparative insights into subject didactics as academic disciplines. Allgemeine Fachdidaktik (s. 23-28). Waxmann Verlag
von Oettingen, A. C. (2017). De der lever sammen, må også gå i skole sammen: dannelse, paradokser og idealer. I Moos, L. (red.), Dannelse: kontekster, visioner, temaer og processer (s. 193-217). Hans Reitzels Forlag.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Tidsskriftet og forfatterne har ophavsret.