Stemmer i dansk. Respons til Ane Qvortrup
”Interdisciplinaritet som forhandlet faglighed – empiriske eller analytiske enheder i den sammenlignende didaktiks komparation af performative praksisser.”
DOI:
https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2025i8.157373Nøgleord:
Interdisciplinaritet, Bahktin, Stemme, Kronoton, SFLResumé
Artiklen, der er respons til Qvortrup: ”Interdisciplinaritet i undervisnings- og uddannelsesfag - empiriske eller analytiske enheder i den sammenlignende didaktiks komparation af performative praktisser”, tager teoretisk afsæt i Bakhtins sprogforståelse og former sig som et dialogisk supplement til Qvortrups analyser, idet den tilbyder et sproganalytisk blik på de fund, som Qvortrup viser i sin artikel. Responsartiklen præsenterer kort Bakhtins sprogteori og argumenterer for, at Bakhtins stemmebegreb kan bruges som et analytisk værktøj, der understøtter den tilgang, som Qvortrup anlægger i sin artikel, samt at det kan styrke fund i Qvortrups artikel. Responsartiklen viser, at Bakhtins stemmebegreb kan understøtte både en bottom-up-strategi og være analytisk følsom over for individuelle forskelle og variationer mellem de enkelte elever. Responsartiklen viser gennem sammenligning med betydningen af stemmebegrebets indlejring i den moderne konstruktion af danskfaget, at der historisk er sket en forskydning over mod en vægtning af den personlige stemme. Afslutningsvist foreslår responsartiklen, at stemmefokuserede analyser af interdisciplinaritet i moderne elevtekster bliver genstand for sammenlignende fagdidaktiske undersøgelser.
Referencer
Bakhtin, M. (1981). The Dialogic Imagination. Four Essays. The University of Texas Press.
Bakhtin, M (2006). Rum, tid og historie. Kronotopens former i europæisk litteratur. Forlaget Klim.
Bakhtin, M. (2013). Speech Genres and other late essays. University of Texas Press.
Borgnakke, K. (2013). Etnografiske metoder i uddannelsesforskningen – mellem klassiske traditioner og senmoderne udfordringer. Institut for Medier, Erkendelse og Formidling. KU.
de Coning-Smith, N. & Appel, C. (2021). 500 years of Danish school history: methodologies, agencies, and connecting narratives. Paedagogica Historica.
Halliday, M.A.K. & Matthiessen, C. (2004). An introduction to functional grammar. Arnold Publishers.
Hobel, P. (2009). Almen studieforberedelse og innovativ kompetence. En undersøgelse af 1.g’eres brug af skrivning som medie til innovation i fagligt samspil. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet.
Ivanič, R. (2004). Discourses of Writing and Learning to Write. Language and Education 18 (3), s. 220-245.
Ivanič, R. (1998). Writing and Identity. The discoursal construction of identity in academic writing. John Benjamins Publishing Company.
Klausen, S.H. (red.) (2011). På tværs af fag. Fagligt samspil i undervisning, forskning og teamarbejde. Akademisk Forlag.
Krogh, E. (2003). Et fag i moderniteten: Danskfagets didaktiske diskurser. Syddansk Universitet.
Krogh, E., & Piekut, A. (2015). Voice and narrative in L1 writing. Contribution to a special issue Paradoxes and Negotiations in Scandinavian L1. Research in Languages, Literatures and Literacies. I Krogh, E. og Penne, S. L1-Educational Studies in Language and Literature, 15 (s. 1-42). http://dx.doi.org/10.17239/L1ESLL-2015.15.01.10
Rekve, N. (2022). Den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf 2022. Emu.dk
Vagle, Sandvik & Svenning (2004). Tekst og kontekst. En innføring i tekstlingvistik og pragmatik. Cappelen.
Vejledning til Dansk A, Stx (2023). Uvm.dk
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Tidsskriftet og forfatterne har ophavsret.