Grammatikken som kampplads i skolens sprogfag

Forfattere

  • Line Krogager Andersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2025i8.157372

Nøgleord:

Grammatikundervisning, Tværsproglighed, Refleksionsdidaktik, Kulturel praksis

Resumé

Denne artikel responderer på hovedartiklen om grammatikundervisning på tværs af sprogfag. Indledningsvis sættes det beskrevne tværsproglige eksperiment med kontekstualiseret grammatikundervisning ind i en ramme af empirisk forskningsviden om flersprogethed og sprogtilegnelse samt flersprogethedsorienterede og tværsproglige tilgange til sprogundervisning. Herefter inddrages Ellen Kroghs perspektiv på undervisningsfag som teoretisk, kulturel og retorisk praksis i en analyse af de forskelle og ligheder, der beskrives mellem grammatikundervisningen i de tre fag, som den fremstår i hovedartiklen og i anden diskurs og forskning. Den afsluttende del af artiklen diskuterer eksperimentet i et paradigmeanalytisk perspektiv, og finder, at den kontekstualiserede grammatikundervisning, forfatterne lægger op til, kan forstås refleksionsdidaktisk. Dette leder til spørgsmålet om, hvilke didaktiske grundpositioner, eleverne i øvrigt møder i grammatikundervisningen på tværs af fag, og hvorvidt disse kan og bør bringes i samklang.

Referencer

Borg, S. (2018). Teachers' Beliefs & Classroom Practices. In P. Garrett & J. M. Cots (Eds.), The Routledge Handbook of Language Awareness (pp. 75-91). Routledge.

Daryai-Hansen, P. (2011). Modersmaal er vort hjertesprog: Indvandrersprogenes repræsentation i Danmark. In A. Holmen, J. S. Arnfast, & J. Steensig (Eds.), Tosprogethed I Danmark 1985-2010. Københavnerstudier i tosprogethed (Vol. nr. 61, pp. 10-25). Københavns Universitet.

Daryai-Hansen, P., & Albrechtsen, D. (Eds.). (2018). Tidligere sprogstart – ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Københavns Universitet & Københavns Professionshøjskole: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.

Daryai-Hansen, P., Drachmann, N., & Andersen, L. K. (2023). Conceptualizing Students’ Language Awareness across Educational Levels in the Context of Plurilingual Education: Within- and Cross-Case Findings from Grades 1, 7 and 11. Language Awareness, 1-20. https://doi.org/10.1080/09658416.2023.2300268

Daryai-Hansen, P., & Krogager Andersen, L. K. (2024). Sproglig opmærksomhed og flersprogethedsdidaktik: det danske sprogcurriculum ved overgangen fra grundskole til de gymnasiale uddannelser. . Nordic Journal of Language Teaching and Learning., 12. https://doi.org/https://doi.10.46364/njltl.v12i1.1159

Daryai-Hansen, P., Drachmann, N., & Krogager Andersen, L. (2024). Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik – en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer. Sprogforum. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145855

Ellis, R. (2009a). Implicit and explicit knowledge in second language learning, testing and teaching. Multilingual Matters.

Ellis, R. (2009b). Implicit and Explicit Learning, Knowledge and Instruction. In R. Ellis (Ed.), Implicit and Explicit Knowledge in Second Language Learning, Testing and Teaching. Multilingual Matters.

Fernández, S. S. (2019). Fremmedsprogsstuderendes overbevisninger om sproglæring: Før og efter profilsemestret på kandidatstudiet. Dansk universitetspædagogisk tidsskrift, 14(26), 5-22. https://doi.org/10.7146/dut.v14i26.109881

García-Mateus, S., & Palmer, D. (2017). Translanguaging Pedagogies for Positive Identities in Two-Way Dual Language Bilingual Education. Journal of Language, Identity, and Education, 16(4), 245-255. http://dx.doi.org/10.1080/15348458.2017.1329016

Greenwalt, K. A. (2014). Frustrated Returns: Biography, Parental Figures, and the Apprenticeship of Observation. Curriculum Inquiry, 44(3), 306-331. https://doi.org/10.1111/curi.12048

Gregersen, F., Holmen, A., & Larsen, S. (2021). EN UTOPISK-REALISTISK SPROGPOLITIK – EN VEJ GENNEM TIÅRET MED AFSÆT I KØBENHAVNS UNIVERSITETS NYESPROGPOLITIK. Sprogs status i Rigsfællesskabet 2031.

Grosjean, F., Li, P., & Bialystok, E. (2013). The psycholinguistics of bilingualism. Wiley-Blackwell/John Wiley & Sons.

Haukås, Å. (2016). Teachers’ beliefs about multilingualism and a multilingual pedagogical approach. International Journal of Multilingualism, 13(1), 1; 1-18; 18. https://doi.org/10.1080/14790718.2015.1041960 pmid:

Hofer, B., & Jessner, U. (2019). Multilingualism at the primary level in South Tyrol: how does multilingual education affect young learners’ metalinguistic awareness and proficiency in L1, L2 and L3? The Language Learning Journal, 47(1), 76-87. https://doi.org/10.1080/09571736.2016.1195865

Holmen, A., & Jørgensen, J. N. (2000). Har vi en dansk sprogpolitik? Om holdninger til sproglig mangfoldighed i Danmark. In Sprogs status i Danmark år 2011. . Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

Holmen, A., & Thise, H. (2021). Flere sprog i læringen: translanguaging i praksis (1. udgave ed.). Samfundslitteratur. https://go.exlibris.link/BpfrhS92

Horst, M., White, J., & Bell, P. (2010). First and second language knowledge in the language classroom. International Journal of Bilingualism,

Krogager Andersen, (2020). Tværsproglighedens veje. Om sproglig bevidsthed, tværsproglighed og didaktisk forandringsarbejde i en folkeskolekontekst. Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet

Krogager Andersen, (2021). Three perspectives on the role of teacher beliefs in the language classroom. Apples, 15 (2), 71-92. https://doi.org/10.47862/apples.103078

Krogager Andersen, (2024). Krogager Andersen, L. (2024). Unfolding language awareness in a

plurilingual context: A study of metalinguistic, practical, and critical language awareness.

Modern Language Journal, 108, 353–380. https://doi.org/10.1111/modl.12912

Krogager Andersen, L., Daugaard, L. M., Elf, N., Fernández, S. S., Gregersen, A. S., Kjærbæk, L., & Pettersson, M. P. (2021). Forskere: 25 års politiske indgreb har taget livet af mange sprogfag. Altinget.

Krogager Andersen, L., Hjarnø, G., & Kjærbæk, L. (2024). Nabosprogsundervisning i læreruddannelsen via tværsproglighed og praksisforankring. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 9(1), 28. https://doi.org/10.7146/lup.v9i1.143352

Krogager Andersen, L., & Pitkänen-Huhta, A. (2024). "If you don't know English it is like there is something wrong with you." Students' views of language(s) in a plurilingual setting. Applied Linguistics Review. https://doi.org/10.1515/applirev-2023-0069

Krogh, E. (2011). Undersøgelser af fag i et fagdidaktisk perspektiv. https://go.exlibris.link/c5ZrFxKk

Krogh, E. (2014). Didaktiske paradigmer i sammenlignende fagdidaktik. https://go.exlibris.link/GhdtS88x

Kroll, J. F., & Bialystok, E. (2013). Understanding the consequences of bilingualism for language processing and cognition. Journal of cognitive psychology (Hove, England), 25(5), 497-514. https://doi.org/10.1080/20445911.2013.799170

Leth Andersen, H. (Ed.). (2014). Fremmedsprog i gymnasiet : teori, praksis og udsyn (1. udgave ed.). Samfundslitteratur. https://www.statsbiblioteket.dk/au/#/search?query=recordID%3A%22sb_6096890%22.

Li, L. (2019). Teacher Cognition about Teaching and Learning. In Language Teacher Cognition (pp. 87-134). Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/978-1-137-51134-8_1

Long, M. H. (1991). Focus on Form: A Design Feature in Language Teaching Methodology. In C. Kramsch, K. D. Bot, & R. B. Ginsberg (Eds.), Foreign language research in cross-cultural perspective (pp. 275). John Benjamins. https://www.statsbiblioteket.dk/au/#/search?query=recordID%3A%22sb_314875%22

Long, M. H., & Robinson, P. (1998). Focus on Form: Theory, Reseach and Practice. In C. Doughty & J. Williams (Eds.), Focus on Form in Classroom Second Language Acquisition.

Nielsen, F. V. (2004). Fagdidaktikkens kernefaglighed. In K. Schnack (Ed.), Didaktik på kryds og tværs (1. udgave). Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

Nielsen, F. V. (2012). Fagdidaktik som integrativt relationsfelt. CURSIV, 9, 11-32.

Paradis, M. (2004). Neurolinguistic theory of bilingualism. John Benjamins.

Phipps, S., & Borg, S. (2009). Exploring tensions between teachers’ grammar teaching beliefs and practices. System, 37(3), 380-390. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.system.2009.03.002

Kabel, K., Christensen, M. V., & Brok, L. S. (2022). A focused ethnographic study on grammar teaching practices across language subjects in schools. Language, culture, and curriculum, 35(1), 51-66. https://doi.org/10.1080/07908318.2021.1918144

Kabel, K., Vedsgaard Christensen, m., & Storgaard Brok, L. (2019). Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk? Statusrapport Gramma3.

Putjata, G., & Koster, D. (2023). 'It is okay if you speak another language, but . ': language hierarchies in mono- and bilingual school teachers' beliefs. International Journal of Multilingualism, 20(3), 891-911. https://doi.org/10.1080/14790718.2021.1953503

Ranta, L., & Lyster, R. (2018). Form-Focused Instruction. In P. Garrett & J. M. Cots (Eds.), The Routledge Handbook of Language Awareness. Routledge.

Sawyer, W., & Van den Ven, P. H. (2007). Starting points. Paradigms in Mother tongue Education. L1-educational studies in language and literature, 7, Running Issue(1, Special Issue), 5-20. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2007.07.01.06

Søndergaard Gregersen, A. (2019). Et studie i sammenlignende fagdidaktik i fagene engelsk, fransk, spansk og tysk fra folkeskole til de videregående uddannelser. In A. Søndergaard Gregersen (Ed.), Sprogfag i forandring. Pædagogik og praksis (3 ed., Vol. 1). Samfundslitteratur.

Westrick, J. M., & Morris, G. A. (2016). Teacher education pedagogy: disrupting the apprenticeship of observation. Teaching Education, 27(2), 156-172. https://doi.org/10.1080/10476210.2015.1059413

Zheng, Y. (2014). The fluctuating development of cross-linguistic semantic awareness: a longitudinal multiple-case study. Language Awareness, 23(4), 369

Downloads

Publiceret

2025-05-26

Citation/Eksport

Krogager Andersen, L. (2025). Grammatikken som kampplads i skolens sprogfag. Sammenlignende Fagdidaktik, 2025(8). https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2025i8.157372