Lærerrollen i et sammenlignende fagdidaktisk perspektiv

– Respons til ”Krydsende grundpositioner i scenariedidaktik”

Forfattere

  • Charlotte Krog Skott

DOI:

https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2025i8.157367

Nøgleord:

Lærerens rolle, Scenariedidaktik, Paradigmer, Praksisbaseret læreruddannelse, Kernepraksisser

Resumé

I min respons tager jeg udgangspunkt i de måder, som lærerrollen beskrives i de to teoretiske tilgange, som Molbæk (2025) benytter, nemlig scenariedidaktikken og didaktiske paradigmer. Det bruger jeg til at udfolde min pointe: at den rolle, som kræves af læreren i de undervisningstilgange, der falder under scenariedidaktikken og beskrives i nyere paradigmer, er for kompleks til, at de fleste lærere kan forvalte den med den støtte, der pt. gives i denne litteratur. Denne pointe underbygger jeg med et eksempel fra matematikundervisningen i 8. klasse, som jeg sammenholder med Molbæks tre eksempler fra et sagprosa-skriveforløb i 5. klasse. På den baggrund foreslår jeg at søge inspiration i et relativt nyt forskningsfelt, kaldet praksisbaseret læreruddannelse. Feltet introducerer et fokusskifte fra viden til de praksisser, der er kernen af en lærers arbejde. Jeg argumenterer for, at et fokus på kernepraksisser er afgørende, hvis lærere skal kunne forvalte den lærerrolle, der kræves.

Referencer

Ball, D. L., & Forzani, F. M. (2009). The work of teaching and the challenge for teacher education. Journal of Teacher Education, 60(5), 497–511. https://doi.org/10.1177/0022487109348479

Bundsgaard, J., Fougt, S. S., Hanghøj, T., & Misfeldt, M. (2022). Scenariedidaktik - en introduktion. In S. S. Fougt, J. Bundsgaard, T. Hanghøj, & M. Misfeldt (Eds.), Håndbog i scenariedidaktik (pp. 16–42). Aarhus Universitetsforlag. doi.org/10.2307/j.ctv33jb48k.5

Fougt, S. S., Bundsgaard, J., Hanghøj, T., & Misfeldt, M. (Eds.) (2022a). Håndbog i scenariedidaktik. Aarhus Universitetsforlag. doi.org/10.2307/j.ctv33jb48k

Fougt, S. S., Bundsgaard, J., Hanghøj, T., & Misfeldt, M. (2022b). Scenariedidaktik på tværs af roller, ting, tid og rum. In S. S. Fougt, J. Bundsgaard, T. Hanghøj, & M. Misfeldt (Eds.), Håndbog i scenariedidaktik (pp. 43–61). Aarhus Universitetsforlag. doi.org/10.2307/j.ctv33jb48k.6

Grossman, P., & Fraefel, U. (Eds.) (2024). Core practices in teacher education. A global perspective. Harvard Education Press.

Grossman, P., Kavanagh, S. S., & Dean, C. G. P. (2018). The turn towards practice in teacher education. An introduction to the work of the Core Practice Consortium. In P. Grossman (Ed.), Teaching core practices in teacher education (pp. 1–14). Harvard Education Press.

Jacobs, V. R., & Spangler, D. A. (2017). Research on core practices in K-12 mathematics teaching. In J. Cai (Ed.), Compendium for research in mathematics education (pp. 766–792). The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.

Kavanagh, S. S., Shahan, E., & Morrison, D. (2017). Core practices of teaching: A primer. https://tedd.org/wp-content/uploads/2017/09/core_practice_primer.pdf

Krogh, E. (2014). Didaktiske paradigmer i sammenlignende fagdidaktik. Cursiv. 13, 13–35.

Moeskær Larsen, D., & Lindhardt, B. (2019). Undersøgende aktiviteter og ræsonnementer i matematikundervisningen på mellemtrinnet. MONA, 2019(1), 7-21.

Nielsen, F. V. (2012). Fagdidaktik som integrativt relationsfelt: om fagdidaktikkens udvikling i Danmark med særligt henblik på en teori om forholdet mellem faglige og pædagogiske hensyn. Konsekvenser for en sammenlignende fagdidaktik. Cursiv, 9, 11-32.

Reeves, J. (2010). Teacher learning by script. Language Teaching Research, 14(3), 241–258. https://doi.org/10.1177/1362168810365252

Sawyer, W., & Van de Ven, P. H. (2006). Starting points. Paradigms in mother tongue education. L1 Educational Studies in Language and Literature, 7(1), 5–20. doi.org/10.17239/L1ESLL-2007.07.01.06

Skott, C. K. (2024). Lesson study beyond its initial adaptation: A case without external support. Journal of Mathematics Teacher Education, 27(2), 163–183. https://doi.org/10.1007/s10857-022-09556-1

Skott, C. K., & Østergaard, C. H. (2015). Lektionsstudier i dansk læreruddannelse. NOMAD, 20(1), 101–122. doi.org/10.7146/nomad.v20i1.148668

Skott, C. K., & Skott, J. (2019). Potentialer og problemer ved undersøgende matematikundervisning. MONA, 3, 87–91.

Skott, J., Jess, K., & Hansen, H. C. (2008). Delta. Matematik for lærerstuderende - fagdidaktik. Samfundslitteratur.

Sowder, J. T. (2007). The mathematical education and development of teachers. In Fr. Lester (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 157–224). NCTM & Information Age Publishing.

Van Zoest, L. R., & Bohl, J. V. (2005). Mathematics teacher identity: A framework for understanding secondary school mathematics teaching and learning through practice. Teacher Development, 9(3), 315–345. doi.org/10.1080/13664530500200258

Wæge, K., Fauskanger, J., & Mosvold, R. (2024). Supporting Norwegian teachers’ collective learning of core practices through cycles of enactment and investigation. In P. Grossman & U. Fraefel (Eds.), Core practices in teacher education. A global perspective

Downloads

Publiceret

2025-05-26

Citation/Eksport

Krog Skott, C. (2025). Lærerrollen i et sammenlignende fagdidaktisk perspektiv: – Respons til ”Krydsende grundpositioner i scenariedidaktik”. Sammenlignende Fagdidaktik, 2025(8). https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2025i8.157367