Grammatikundervisning – på tværs af sprogfag
DOI:
https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2025i8.157362Nøgleord:
Kontekstualiseret grammatikundervisning, Danskundervisning, Fremmedsprogsundervisning, Tværsproglighed, UdskolingResumé
Denne artikel undersøger grammatikundervisning på tværs af sprogfag i et sammenlignende fagdidaktisk perspektiv. Udgangspunktet er data fra Gramma3 projektet (2018-2019). I Gramma3-projektet undersøgte vi, hvordan grammatikundervisningen foregik i dansk, engelsk og tysk i udskolingen, og i samarbejde med lærerteams på to af de deltagende skoler udviklede vi eksempler på en mere kontekstualiseret grammatikundervisning. Ved kontekstualiseret grammatikundervisning forstår vi en didaktisk tilgang, hvor sproglige valg og deres virkning og betydning i en kommunikativ kontekst gøres til genstand for fælles undersøgelser i klasserum og inden for rammerne af fagenes tekstarbejde. Grammatikundervisning har typisk grundlæggende forskellige formål i skolens første- og fremmedsprogsfag, men netop det sammenlignende fagdidaktiske perspektiv var afgørende i projektet og gav mulighed for at få øje på, aftegne og forstå både fagspecifikke og fagovergribende praksisser. I denne artikel genbesøger vi data fra Gramma3-projektet med analytisk fokus på disse praksisser og diskuterer betydningen af det sammenlignende perspektiv i projektet.
Referencer
Andersen, L. K. (2020). Tværsproglighedens veje: Om sproglig bevidsthed, tværsproglighed og didaktisk forandringsarbejde i en folkeskolekontekst. Ph.d.-afhandling, Aarhus Universitet. https://doi.org/10.7146/aul.361
Arena, F. (2018). Dad Dancing. I: Laugh your head off 4 ever. Macmillian Australia.
Askland, S. (2020): Teacher cognition and the status of grammar teaching in Norwegian secondary schools. A study of grammar teaching practices in the school subjects Norwegian, English and Spanish. University of Agder.
Binanzer, A. & Langlotz, M.(2018): Grammatik. In: Boelman, Jan M. (red.): Empirische Forschung in der Deutschdidaktik. Bd. 3 Forschungsfelder. Schneider Verlag Hohengehren, 301–321.
Bjerre, K., & Kabel, K. (2023). „Du musst wahnsinnig gut vorbereitet sein“: Kontextualisierter Grammatikunterricht im DaF-Unterricht für Anfänger*innen. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 28(1), 335-359. https://doi.org/10.48694/zif.3581
Bredel, U. (2013): Sprachbetrachtung und Grammatikunterricht. Schöningh.
Bremholm, J., Bundsgaard, J., Fougt, S. S., Skyggebjerg, A. K. (red.) (2017). Læremidlernes danskfag. Aarhus Universitetsforlag. Didaktiske studier
Brok, L. S. (2023). Elevperspektiver på grammatikundervisning. I K. Kabel, M. Vedsgaard Christensen, K. Bjerre, L. Storgaard Brok, & H. Møller (red.), Grammatikdidaktik (s. 21-45). Akademisk Forlag.
Christensen, M. V., Bock, K., & Hansen, I. G. (2020). Hvordan kan tværsproglighed i grammatikundervisningen se ud? Viden om Literacy, 27, 38-44. https://videnomlaesning.dk/media/3320/27_mette-vedsgaard-christensen_kathrin-bock_ida-gyde-hansen.pdf
Daryai-Hansen, P. & Albrechtsen, D. (2018) (red.).Tidligere sprogstart – ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Københavns Universitet & Københavns Professionshøjskole: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen
De Wilde, V., Brysbaert, M., & Eyckmans, J. (2020). Learning English through out-of-school exposure. Which levels of language proficiency are attained and which types of input are important? Bilingualism: Language and Cognition, 23(1), 171–185.
Drachmann, N. (2023). Developing language awareness activities in the context of plurilingual education: two didactic models for language teaching practice. International Journal of Multilingualism. https://doi.org/10.1080/14790718.2023.2232385
Drachmann, N., Haukås, Å., & Lundberg, A. (2023). Identifying pluralistic approaches in language subjects in Denmark, Norway, and Sweden - A comparative curriculum analysis. Language, Culture and Curriculum, 36(3), 327-342. https://doi.org/10.1080/07908318.2022.2156528
Eiesland, E. A. & Laake, S. (2023). Fra ordklassestafet til språkforskere: Norsklæreres refleksjoner om grammatikkundervisning. ELLA – Education, Litterature, Language 1(1), Art. 5. DOI: https://doi.org/10.58215/ella.1
Ellis, R. (2016): Focus on form: A critical review. Language Teaching Research, 20(3), 405–428. https://doi.org/10.1177/1362168816628627
Hagemann, K & Søfteland, Å. (2023). Et tverrspråklig perspektiv som utgångspunkt for konseptuell grammatikkundervisning i språkfag. Acta Didactica Norden Vol 17, nr. 4. DOI: https://doi.org/10.5617/adno.9844
Halliday, M. A. K. (1993). Towards a language-based theory of learning. Linguistics and Education, 5(2), 93-116. https://doi.org/10.1016/0898-5898(93)90026-7
Haukås, Å., Malmqvist, A., & Valfridsson, I. (2016). Sprachbewusstheit und Fremdsprachenlernen. Inwiefern fördert die Grammatik in skandinavischen DaF-Lehrwerken die Sprachbewusstheit der Lernenden? Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 21(2), 13–26.
Hertzberg, F. (1995). Norsk grammatikkdebatt i historisk lys. Novus Forlag.
Hertzberg, F. (2014). Grammatikken i skolen - klart for en omkamp? Bedre skole, 2, 80–83.
Hudson, R. (2004). Why education needs linguistics (and vice versa). J. Linguistics(40), 105-130. doi:10.1017/S0022226703002342
Jespersen, D. & Brok, L. S. (2023). ”Der er grammatik med, når vi gennemgår det fælles”: Elevers opfattelser af grammatikundervisning i sprogfag. I: Acta Didactica Norden. 17, 4
Kabel, K. (2020). For what benefit? Grammar teaching materials in upper primary Danish L1. I: L1-Educational Studies in Language and Literature. 20, 20, s. 1-25 25 s.
Kabel, K. (2023). Kontekstualiseret grammatikundervisning – grundlag og principper. I K. Kabel, M. Vedsgaard Christensen, K. Bjerre, L. Storgaard Brok, & H. Møller (red.), Grammatikdidaktik. København: Akademisk Forlag, s. 61-77
Kabel, K., & Brok, L. S. (2018). Didaktik og kontekst: Vi trænger til en teoretisk afklaring af kontekstbegrebet i literacy-didaktikken. I T. S. Christensen, N. Elf, P. Hobel, A. Qvortrup, & S. Troelsen (red.), Didaktik i udvikling, s. 219-235. Klim.
Kabel, K. Christensen, M. V., Bjerre, K., Brok, L. S., & Møller, H. (red.) (2023). Grammatikdidaktik. København: Akademisk Forlag.
Kabel, K., Christensen, M. V., & Brok, L. S. (red.) (2019). Hvordan praktiseres grammatikundervisningen i dansk, engelsk og tysk? Statusrapport Gramma3. Københavns professionshøjskole, VIA University College og Nationalt Videncenter for Læsning.
Kabel, K., Christensen, M. V., & Brok, L. S. (2023). A focused ethnographic study on grammar teaching practices across language subjects in schools. I: Language, Culture and Curriculum. 35, 1, s. 51-66.
Krasilnikoff, A (1978). Et vintereventyr. Gyldendals Magasin 31. Gyldendal.
Kress, G. (1997). Before Writing: Rethinking the Paths to Literacy. Routledge.
Kress, G. (2002). Repræsentation, læring og subjektivitet: Et socialsemiotisk perspektiv. I J. Berg (red.). Pædagogik – en grundbog (s. 189-204). Hans Reitzels Forlag.
Krogh, E. (2014). Didaktiske paradigmer i sammenlignende fagdidaktik. Cursiv, (13), 13-35. http://edu.au.dk/forskning/publikationer/cursivskriftserie/
Locke, T. (2010). Beyond the Grammar Wars. Routledge.
Long, M. (1991): Focus on form: A design feature in language teaching methodology. I K. de Bot; R. B. Ginsberg, & C. Kramsch (red.): Foreign language research in cross-cultural perspective (s. 39-52). John Benjamins Publishing Company.
Macken-Horarik, M., Sandiford, C., Love, K., & Unsworth, L. (2015). New ways of working ‘with grammar in mind’ in school English: Insights from systemic functional grammatics. Linguistics and Education, 31, 145–158. http://dx.doi.org/10.2016/j.linged.2015.07.004
Malmberg, A. (2020). Grammatikövningar i läromedel för Svenska 1. I M. Johansson, B-G. Martinsson, S. Parmenius Swärd (red.) Bildning, utbildning, fortbildning. Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning (s. 160–175). Linköpings universitet.
Malmberg, A. (2023). Digital grammatik – grammatikövningar i läromedlens webbversioner. Acta Didactica Norden, 17(4), 26 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9801
Myhill, D. (2021): Grammar re-imagined: foregrounding understanding of language choice in writing. English in Education. DOI: 10.1080/04250494.2021.1885975
Myhill, D., Jones, S. M., Lines, H., & Watson, A. (2012): Re-thinking grammar: The impact of embedded grammar teaching on students writing and students’ metalinguistic understanding. Research Papers in Education 27, 139–166.
Møller, H. (2020): Grammatikfaglighed i et krydsfelt. In K. Kabel, M.V. Christensen, & L. S. Brok, (red.) (2019). Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk? Statusrapport Gramma3 (s. 126-136). Københavns Professionshøjskole, VIA University College & Nationalt Videncenter for Læsning: København/Aarhus
Møller, H. (2023). Udvikling af kontekstualiseret grammatikdidaktik. I K. Kabel, M. Vedsgaard Christensen, K. Bjerre, L. Storgaard Brok, & H. Møller (red.), Grammatikdidaktik (s. 121-140). Akademisk Forlag.
Nielsen, F. V. (2012). Fagdidaktik som integrativt relationsfelt. CURSIV 9, 11-32. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.
Pagunis, G., & Salome, D. (2014): Explizit oder implizit? Ein Dilemma der Sprachvermittlung. Fremdsprache Deutsch 51, 10-14.
Selander, S. & Kress, G. (2012): Læringsdesign – i et multimodalt perspektiv. Frydenlund.
Staunæs, D.; Nickelsen, N. C. M., Dupret, K., Adriansen, H. K. & Høyrup, S.(2014): Læringslaboratorier og læringseksperimenter. I Staunæs, D.,; Adriansen, H., Dupret, K., Høyrup, S., & Nickelsen, N. C. M. (red.): Læringslaboratorier og –eksperimenter (s. 7-32). Aarhus Universitetsforlag.
Strandberg, A. (2023). En del i helheten : En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan. Ph.d.-afhandling, Luleå tekniska universitet.
van Rijt, J. H. M., de Swart, P. J. F., Wijnands, A. & Coppen, P.-A. (2019): When students tackle grammatical problems: Exploring linguistic reasoning with linguistic metaconcepts in L1 grammar education. Linguistics and Education 52, 78-88. https://doi.org/10.1016/j.linged.2019.06.004
Aa, L. I. (2021). Grammatikkdidaktikk på grammatikkfeltets grunn. Norsklæreren, 4. 65-81.
Aakeson, K. F. (2016) Berørte Katrine. Gyldendal.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Tidsskriftet og forfatterne har ophavsret.