Generelle og sammenlignende fagdidaktiske perspektiver på formativ evaluering
DOI:
https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138211Nøgleord:
Formativ evaluering, Fagdidaktik & pædagogisk psykologi, Symposier for sammenlignende fagdidaktik, Sammenlignende uddannelsesforskningResumé
Det syvende symposium for Sammenlignende Fagdidaktik (SFD) handlede om fagdidaktiske perspektiver på formativ evaluering og/eller faglig udvikling. Dets fire hovedoplæg belyste alle fagdidaktiske forsknings-/udviklingsprojekter med indhold af formativevalueringskarakter. I denne artikel vil jeg gøre tre ting. For det første vil jeg placere formativ evaluering i en større diskussion om uddannelsestænkning generelt og argumenterer for, at fagdidaktik bør spille en væsentlig rolle i brugen af formativ evaluering. Dernæst vil jeg analysere, hvordan fagdidaktik bliver inddraget i projekternes formative evaluering. Til sidst vil jeg lave en sammenlignende analyse af fagdidaktiske forskelle og ligheder i projekterne: Projekterne adskiller sig i syn på fagdidaktiske forhold om, hvad der skal læres, men giver også udtryk for mere grundlæggende forskelle mht. forholdet mellem almendidaktiske og fagdidaktiske overvejelser og rollen af fagdidaktisk forskning.
Referencer
Se referencer i artiklen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Tidsskriftet og forfatterne har ophavsret.