Formativ evaluering gør matematik (kultur)relevant for eleven – en kommentar til Højgaard og Niss’ artikel
DOI:
https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138207Nøgleord:
Kulturrelevant fagdidaktik, Antiracistisk og kønsbevidst pædagogik, Naturfagsdidaktik, Formativ evaluering, MatematikdidaktikResumé
Denne kommentar diskuterer Tomas Højgaard og Mogens Niss’ formative evalueringsideal som er centreret om matematikfaget og spørger hvordan et tilsvarende formativt evalueringsideal ser ud, hvis det i stedet centreres om eleven. Svaret, der findes, er, at et sådant ideal vil trække på teoribygning om kulturrelevant, kritisk raceteoretisk og feministisk pædagogik og være udgangspunkt for en matematik- eller fagdidaktik, som bruger faget som professionsfagligt redskab for at nå et mål, der i stor udstrækning handler om at hjælpe eleven til at finde ud af at bruge fagene til at informere sit perspektiv med. Skolen og fagets projekt handler da om at frisætte eleven fra undertrykkelse og at sætte eleven i stand til at udfordre den herskende sociale orden. Det kan et evalueringsideal, der centreres om faget, ikke.
Referencer
Se referencer i artiklen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Tidsskriftet og forfatterne har ophavsret.