Formativ og summativ evaluering af matematiske kompetencer set ud fra SOLO-taksonomien

Forfattere

  • Bettina Dahl

DOI:

https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138206

Nøgleord:

Formativ evaluering, summativ evaluering, matematiske kompetencer, SOLO-taksonomien, general fagdidaktik

Resumé

Responsartikel til Højgaard & Niss’ artikel:”Om formativ evaluering af matematiske kompetencer”. I denne responsartikel diskuteres nogle af ideerne, som fremsættes af Højgaard og Niss (2023), herunder hvad der karakteriserer kompetencer og forholdet mellem formativ og summativ evaluering. Der argumenteres for at se en formativ evaluering i sammenhæng med en summativ evaluering, da den formative evaluering afhænger af og indirekte er rettet mod den summative. Men primært er artiklen en analyse af de otte matematiske kompetencer (kompetenceblomsten) ud fra SOLO-taksonomien. Dette sker for derigennem at kvalificere kompetencebegrebet yderligere, primært ift. hvordan man kan forstå de verber, som bruges til at beskrive de otte kompetencer. Denne præcisering af kompetencebeskrivelserne er en hjælp i en evalueringssituation, da man ikke kan lede efter tegn på, om elever besidder en kompetence, hvis man ikke ved præcist, hvad man mener. Der er et eksempel fra stx-læreplanen på, hvordan man kan forstå det at ”læse”. Også verbet ”forstå” diskuteres, da dette bruges på vidt forskellige SOLO-niveauer.

Referencer

Se referencerne i artiklen.

Downloads

Publiceret

2023-06-22 — Opdateret d. 2023-08-08

Versioner

Citation/Eksport

Dahl, B. (2023). Formativ og summativ evaluering af matematiske kompetencer set ud fra SOLO-taksonomien. Sammenlignende Fagdidaktik, 2023(7), 137–156. https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138206 (Original work published 22. juni 2023)