Dette er en forældet version offentliggjort d. 2023-06-22. Læs den seneste version.

Higher order - tænkning og samtale

Respons til Anders Stig Christensens & Nora Mathés artikel “Higher order thinking in social science education – an empirical study with classroom observations from Denmark and Norway”

Forfattere

  • Marie Louise Molbæk

DOI:

https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138203

Nøgleord:

Higher order thinking, dialog, praksisteori, genstemning, deltagelse

Resumé

I denne artikel diskuterer jeg det blik på higher order thinking i samfundsfag, som kommer til udtryk i artiklen “Higher order thinking in social science classrooms in Denmark and Norway” af Anders Christensen og Nora Mathé. I min diskussion af forfatternes nuancerende perspektiv på, hvordan higher order thinking manifesterer sig i undervisningen, forskyder jeg fokus fra elevers tænkning til elevers gøren. I den forbindelse foreslår jeg, at man, som alternativ eller supplement til evalueringen af elevers tænkning, kan betragte potentialet for udviklingen heraf i lyset af elevernes måder at engagere sig og deltage mere eller mindre bevidst reflekteret i den dialog og samtale, som finder sted i undervisningen.

Referencer

Se referencerne i artiklen.

Publiceret

2023-06-22

Versioner

Citation/Eksport

Molbæk, M. L. (2023). Higher order - tænkning og samtale: Respons til Anders Stig Christensens & Nora Mathés artikel “Higher order thinking in social science education – an empirical study with classroom observations from Denmark and Norway”. Sammenlignende Fagdidaktik, 2023(7), 113–124. https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138203